fbpx

Italiensk Dag på Vålerbanen 2018

19. August kjøres denne helligdagen for oss italofile igang igjen. Abarthisti ønsker som vanlig å stille mannsterke også i år.   Det største norske italienske biltreffet! Ta med bilen din og prøv den på bane, evt ta med deg en Corsa-pilot som kan vise deg litt triks og tips.  Eller bare nyt synet, lyden og lukten fra potente italienere.

 

HVA ER STRADALE BANEKJØRING?

Stradale er et tilbud fra Klubb Alfa Romeo Norge om å få prøve din egen bil på en lukket bane sammen med andre entusiaster

HVA ER FORSKJELLEN PÅ STRADALE BANEKJØRING OG CORSA ITALIANA CUP?

Stradale kjøres med din egen privatbil og krever kun innløst engangslisens, Corsa Italiana er en egen racingserie hvor man kjører riggede løpsbiler med lisenser fra Norges Bilsport Forbund (NBF).

HVEM KAN DELTA PÅ STRADALE BANEKJØRING?

Alle med gyldig førerkort og en bil med gyldige skilter og forsikring kan delta

HVA SLAGS SIKKERHETSUTSTYR TRENGER JEG TIL STRADALE BANEKJØRING?

Du må ha hjelm og godkjent en-lags kjøredress

KAN JEG LÅNE HJELM OG KJØREDRESS FOR Å PRØVE MEG PÅ STRADALE BANEKJØRING?

Klubben har et begrenset antall dresser som kan lånes. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder.

KREVES DET SPESIELLE FORKUNNSKAPER FOR Å KJØRE PÅ BANE?

Nei, man må delta på obligatorisk førermøte hvor nødvendig info vil bli gitt

HVA KOSTER DET Å DELTA PÅ STRADALE BANEKJØRING?

Ca 1000,- + 200,- i engangslisens for klubbmedlemmer, + 200,- for ikke-medlemmer.

HVILKE KRAV STILLES TIL BILEN FOR STRADALE BANEKJØRING?

Bilen må ha skilter og gyldig forsikring.

HVA BLIR SJEKKET PÅ BILEN I FORBINDELSE TEKNISK KONTROLL FØR STRADALE BANEKJØRINGEN?

At bilen gir et forsvarlig og ryddig inntrykk, at bilen er tømt for alle løse deler, at alt av lys virker, at bilens kjølesystem er uten lekkasjer, at batteriet er forsvarlig festet, at bremsevæsken ikke er for gammel (ikke lavere kokepunkt enn 200 grader, noe som vil bli målt. Erfaringsmessig kan ikke bremsevæsken være mer enn 2 år gammel)

KAN JEG HA PASSASJERER I BILEN UNDER STRADALE BANEKJØRING?

Ja, om passasjeren er over 150 cm høy og/eller over 15 år, og har godkjent 1-lags kjøredress og hjelm (iht. NBFs banedagreglement) og har løst engangslisens for passasjer (kr 100,-)

ER DET SKADELIG FOR BILEN (F.EKS MOTOR, DRIVVERK, BREMSER OSV.) Å KJØRE PÅ BANE?

Under forutsetning av at bilen er i forskriftsmessig og god teknisk stand skal den fint tåle banekjøring. Men det finnes selvsagt ingen garantier, momenter som kjørestil etc. vil nok spille inn. Ved hard kjøring er det naturlig at dekk og bremser vil slites.

HVA SKJER HVIS JEG KOLLIDERER ELLER KJØRER AV BANEN OG FÅR SKADE PÅ BILEN. GJELDER MIN VANLIGE BILFORSIKRING VED SLIKE SKADER?

Din vanlige bilforsikring gjelder ikke på bane. Engangslisensen inneholder en forsikring som ved uhell dekker personskade for deg selv, skader på 3. person (om du skulle være så uheldig å kjøre på noen) og på baneanlegget. Du må selv dekke eventuelle skader på eget kjøretøy.

ER DET STOR RISIKO FOR Å BULKE OG RIPE OPP BILEN UNDER STRADALE BANEKJØRING?

Nei. Risikoen for riper og bulker er nok større på den lokale kjøpesenterparkeringen enn på banen.

For det første er banene konstruert med store sikkerhetssoner. For det andre kjører alle samme vei, man møter ingen. For det tredje er det mannskaper stasjonert rundt banen som overvåker og gir beskjed med lys/flagg om det skulle være noe som skjer på banen under kjøringen.

Man kjører etter gentlemansprinsippet hvor alle skal oppføre seg skikkelig å ta hensyn til hverandre. Ufin kjøring blir umiddelbart slått ned på og kan medføre bortvisning fra banen.