Fra Internett

Nye Abarth 124 Spider er her!

Den nye Abarth 124 spider tar sikte på å feie en ny generasjon av sine føtter med sin ytelse og tekniske DNA. Den kombinerer den ekte roadsteropplevelsen pakket sammen med spenning, teknologi, sikkerhet og et snev av umiskjennelig italiensk design. Bilen vil være tilgjengelig i september med priser fra € 40 000 for hele Europa.

160301_Abarth_Ginevra-2016-Eventi_05

 

Performance DNA

Den nye Abarth 124 Spider kombinerer flotte sanseopplevelser av spenning og kjøreglede som bare en Spider kan. Utviklet i samarbeid med Abarths Racing Team, eksemplifiserer bilen de karakteristiske Abarth verdier: ytelse, håndverk og teknisk dyktighet. Det er en bil som vil få frem smilet i førerens ansikt.

 

Bakhjulsdrift med Mekanisk Limited-Slip Differensial

124 Spider er designet for spenning og ytelse, og har alle de kvaliteter som trengs for å tilfredsstille selv de mest kravstore sjåfører. For eksepsjonell dynamikk, er Abarth 124 Spider utstyrt med mekanisk differensialsperre som standard for å sikre veigrep og trekkraft i de mest kritiske situasjoner og gi enestående dynamisk oppførsel.

row_2000

 

Perfekt vektdistribusjon og lett design

Abarth 124 Spider skaper en ny standard i sporty roadster-segmentet, og dette bekreftes av tallenes tale. Mye av vekten er konsentrert mellom akslene og motoren er montert bak forakselen for å garantere smidighet og suveren kjøreglede. Avansert mekanikk og bruk av spesielle materialer har holdt vekten på bare 1060 kg, noe som resulterer i ett vekt-til-kraft-forhold på 6,2 kg / HK, best i sin kategori, og perfekt 50/50 vektfordeling i kjøreklar stand, som oversettes til stor smidighet og ytelse. Erfaringer fra Abarth racing-serien og dens fokus på vektreduksjon presset Abarth til å eliminere gram for gram all mulig dødvekt: For eksempel ble et aktivt pansersystem utviklet for å oppfylle strenge passasjerkollisjons standarder uten å skade vekt, luftmotsatand eller balansen til bilen. Ved hjelp av sensorer på tverrbjelken og to pyrotekniske ladninger i motorrommet, gjenkjenner systemet fare og skaper på noen få millisekunder ett sikkerhetsgap for å dempe kollisjonen mot panseret.

160301_abarth_124_spider_03

 

Superbilmekanikk og støtdemping

Understellet til 124 Spider har ett høyt dobbel-wishbone oppsett i front og en fem-link oppsett bak, spesielt tilpasset større bremsing og kurvestabilitet. Styringen sørger for en god kjørefølelse ved bruk av ett avansert elektrisk servosystem.
Abarths dynamiske oppsett sikrer at kundene kan få mest mulig ut av drivverket, alltid med mål om sann kjøreglede. Også «Abarth by Bilstein» dempere, sammen med oppstivet stabilisatorstag, gir optimale kjøreegenskaper og kjørekomfort.
Brembo bremsesystemet, med aluminium kalipere foran, garanterer svært korte bremselengder og utmerket motstand mot bremsefade, noe som gjør at pedalen alltid føles behagelig og trygg.

 
Kraftig motor og sporty girkasser for en ekstraordinær kjøreopplevelse

Abarth 124 Spider tilbys i Europa utstyrt med en kraftig, pålitelig, firesylindret 1,4-liters MultiAir Turbo motor. Den leverer 170 HK (ca 124 HK per liter) og 250 Nm dreiemoment. Den har en toppfart på 230 km / t og går fra 0 til 100 km / t på 6,8 sekunder. Det er lyden av motoren som virkelig teller i en Abarth bil, så Record Monza eksos er utstyrt som standard og genererer en vakker brumlende lyd.
Spideren er tilgjengelig med en sekstrinns manuell eller automatisk Sequenziale Sportivo girkasse. Den første er preget av rask og presis giring med en kortvandrende, direkte girspak.
Sequenziale Sportivo gearboksen er et resultat av nøye tuning å utnytte hele motorens dreiemoment og formidler ekte racingfølelser. Bruk padleåren bak rattet for ett ekstremt raskt girskift Ytelsen styrkes ytterligere ved å sette «Sport» -modus på kjøremodusvelgeren.

 row_1992

Throttle-steer kjørestil

Abarth 124 Spider kommer med state-of-the-art elektroniske kontrollenheter og aktiv sikkerhet for å sikre Abarth gir en skikkelig racerbilfølelse når du kjører på bane, den nye 124 Spider lar føreren koble ut elektroniske kontroller for å oppleve perfekt mekanisk balanse og lineær motorrespons. Varemerket til en ekte bakhjulsdrift sportsbil.

row_2004

Officine Abarth: høyteknologi, håndlaget omsorg

Officine Abarth, basert i Mirafiori, er stedet der 124 Spider får understreket den typiske italienske kjørerkunsten.
124 får en spesiell behandling fra Abarth teknikere, som virkelig elsker biler. Abarthfolkene overfører sine verdier til ett allerede flott produkt, ved å montere Racing Antirefleks kit, en matt svart behandling for panser og bagasjelokk, Racing Alcantara® Kit som bidrar til å heve den generelle interiørkvalitet, og samtidig sikrer en skikkelig sportsbil følelse på grunn av sitt og grep og ikke reflekterende ytre.
Den standardmonterte Record Monza eksosen er også installert i Officine Abarth, for å sikre fremragende motorytelse og en umiskjennelig lyd.
Hver bil er testet og sertifisert av en Abarthtekniker som monterer en nummerert metallplate som viser hver bils produksjonsnummer for å sertifisere eksklusiviteten til Abarth 124 Spider. Et unikt nummer for en unik klient.

000

Designet er tro mot Abarths DNA

Utformingen av Abarth 124 Spider gjenspeiler det flotte mekaniske oppsettet av bilen, et nøkkelelement for å oppnå perfekte proporsjoner for en sportsbil: Ett langt panser for å understreke viktigheten av motoren bilens kraftige holdning, redusert overheng for å understreke smidig holdning, Plassering av fører og passasjer i nærheten av bakakselen for å la sjåføren føle veien.

row_1993

Forholdet mellom kupe og panser er sammenlignbar med en racerbil. En horisontal linje stiger fra fronten, og strekker seg bakover til å bli ett med den bakre linjen nær baklysene: dette er en umiskjennelig referanse til den klassiske 124 Spider.
Designet handler om ytelse, både fremre støtfanger, med sitt større luftinntak og bakre støtfangers avslutning og diffusor ble begge formet i vindtunnel, det samme gjelder den bakre spoiler og vindstopperen som både bidrar til å forbedre luftstrømmen. 17-tommers lettmetallfelger, frontruterammen og veltebøylene er utført i «Forgiato Grey», en farge valgt å understreke bilens sportlighet, og tekniske fokus.

 000 (1)

De opprinnelige frontlyktene sammen med frontens sekskantede grill bidrar til å understreke bilens personlighet. Panserets pukler hinyter til motorens langsgående posisjon: dette er en direkte referanse til den opprinnelige 124 Spider. Eksklusive LED frontlykter og baklykter gir bilen sitt uttrykk, både på dagtid og om natten. En viktig detalj er baklyktenes innlegg matchende bilens farge som gir lykten en lysende ring-formet overflate.

000 (4)
 

Den bakre enden av Abarth 124 Spider er preget av to elementer: svale-halepartiet bak vingene og horisontale baklys som fanger opp spesielle elementer i sin klassiske forgjenger. Formen på den bakre støtfangeren med den øvre overflaten som stikker ut i bakluken formidler en karakteristisk V-form.
Fem farger er tilgjengelige: «Turini 1975 White» og «Costa Brava 1972 Red, metallic» Isola d’Elba 1974 Blue «,» Portogallo 1974 Grey «og» San Marino 1972 Black «Fargenes navn er en klar hyllest til forgjengerens prestisjetunge suksess i rally.

 000 (5)

Interiørdesign

Abarth DNAet bekreftes også inne fokus mot å garantere ideell ergonomi. Skinnsetene er støttende og meget behagelige på samme tid, og gir rom for en positiv kjørestilling så langt tilbake, og så lavt som mulig for å bedre oppfatte enhver sideveis bevegelse i bilen. Også kontrollene er helt i tråd med bilens sporty oppsett: plasseringen av aluminium pedalene, med ett ratt som har liten diameter, den korte girspaken og startknappen på dashbordet bidrar til å formidle en sportslig kjøreopplevelse . Instrumentpanelet har en stor turteller med rød bakgrunn i sentral posisjon.

 160301_abarth_124_spider_02

Aktiv og passiv sikkerhet

Den nye Abarth 124 Spider er utstyrt med en rekke state-of-the-art aktive og passive sikkerhetssystemer. I tillegg til ABS, inneholder standard utstyret EBD, for å justere bremsekraftfordeling foran og bak, for å optimalisere bremselengder og kontroll i alle situasjoner. ESC for økt kontroll under alle kjøreforhold. Nyttig i kritiske situasjoner, f.eks i svinger på og blandede underlag med snø, is og grus. ESC bruker oppbremsing av enkelte hjul og påvirker gasspedalen for å få bilen tilbake på linjen hvis det oppdages en forskjell mellom føreren handling og bilens oppførsel. ERM er en forlengelse av ESC-systemet og utnytter sensorene til å beregne om bilen nærmer seg en potensielt farlig tilstand, f.eks fare for velt. Systemet korrigerer risikoen ved å anvende bremsene separat og modulering av gasspedalens stilling etter behov. Det kan være fullstendig frakoblet for banekjøring slik at føreren kan utnytte Abarth 124 Spiders utmerkede balanse og dynamiske evner til det fulle.

LED adaptive frontlykter er tilgjengelig for å garantere kjøreglede selv i dårlig sikt. De kan være utstyrt med regnsensor og skumringssensor på forespørsel.

Utstyr: sportslighet og komfort

Den nye Abarth 124 Spider har en instrumentpanelet med tre klokker og en stor turteller i midten, et speedometer på høyre side og en data-skjerm på venstre der føreren kan overvåke all viktig kjøreinformasjon på et øyeblikk.

 000 (6)

Standardutstyret har manuelt klimakontrollsystem, stereo med fire høyttalere, MP3-spiller og USB-port, cruise control, justerbare og elektrisk foldbare sidespeil.
Andre funksjoner som er tilgjengelige på anmodning inkluderer infotainment-system med en ergonomisk og intuitivt knapp på sentralenheten. Systemet har en 7-tommers fargeskjerm, satellitt-navigasjonssystem, DAB digital tuner, to USB-porter, AUX-inngang, Bluetooth-tilkobling og en ryggekamera.
For overlegen lydkvalitet, kan man velge Bose premium lydsystem med ni høyttalere, inkludert doble nakkestøttehøyttalere på begge seter og en subwoofer

000 (2)

Abarth 124 Rally

Samtidig presenterte Abarth prototypen på Abarth 124 Rally, en spesialutviklet rallybil med en 1750 TBI motor med ca 300 hester som Abarth skal bruke i sitt mål om å få mere sleng med hekken inn i rally 🙂 Som Top Gear skriver: «It wants to bring proper powersliding back to rallying, and is promising a motorsport debut for the 124 in 2017. It’s been built to R-GT specifications, and is very much rear-wheel drive. Abarth says it wants more oversteer in rallying. There’s a cause Top Gear can get behind.»

row_2016

row_2019