19. August kjøres denne helligdagen for oss italofile igang igjen. Abarthisti ønsker som vanlig å stille mannsterke også i år. Det største norske italienske biltreffet! Ta med bilen din og prøv den på bane, evt ta med deg en Corsa-pilot som kan vise deg litt triks og tips. Eller bare nyt synet, lyden og lukten fra potente italienere.
Stradale er et tilbud fra Klubb Alfa Romeo Norge om å få prøve din egen bil på en lukket bane sammen med andre entusiaster
Stradale kjøres med din egen privatbil og krever kun innløst engangslisens, Corsa Italiana er en egen racingserie hvor man kjører riggede løpsbiler med lisenser fra Norges Bilsport Forbund (NBF).
Alle med gyldig førerkort og en bil med gyldige skilter og forsikring kan delta
Du må ha hjelm og godkjent en-lags kjøredress
Klubben har et begrenset antall dresser som kan lånes. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder.
Nei, man må delta på obligatorisk førermøte hvor nødvendig info vil bli gitt
Ca 1000,- + 200,- i engangslisens for klubbmedlemmer, + 200,- for ikke-medlemmer.
Bilen må ha skilter og gyldig forsikring.
At bilen gir et forsvarlig og ryddig inntrykk, at bilen er tømt for alle løse deler, at alt av lys virker, at bilens kjølesystem er uten lekkasjer, at batteriet er forsvarlig festet, at bremsevæsken ikke er for gammel (ikke lavere kokepunkt enn 200 grader, noe som vil bli målt. Erfaringsmessig kan ikke bremsevæsken være mer enn 2 år gammel)
Ja, om passasjeren er over 150 cm høy og/eller over 15 år, og har godkjent 1-lags kjøredress og hjelm (iht. NBFs banedagreglement) og har løst engangslisens for passasjer (kr 100,-)
Under forutsetning av at bilen er i forskriftsmessig og god teknisk stand skal den fint tåle banekjøring. Men det finnes selvsagt ingen garantier, momenter som kjørestil etc. vil nok spille inn. Ved hard kjøring er det naturlig at dekk og bremser vil slites.
Din vanlige bilforsikring gjelder ikke på bane. Engangslisensen inneholder en forsikring som ved uhell dekker personskade for deg selv, skader på 3. person (om du skulle være så uheldig å kjøre på noen) og på baneanlegget. Du må selv dekke eventuelle skader på eget kjøretøy.
Nei. Risikoen for riper og bulker er nok større på den lokale kjøpesenterparkeringen enn på banen.
For det første er banene konstruert med store sikkerhetssoner. For det andre kjører alle samme vei, man møter ingen. For det tredje er det mannskaper stasjonert rundt banen som overvåker og gir beskjed med lys/flagg om det skulle være noe som skjer på banen under kjøringen.
Man kjører etter gentlemansprinsippet hvor alle skal oppføre seg skikkelig å ta hensyn til hverandre. Ufin kjøring blir umiddelbart slått ned på og kan medføre bortvisning fra banen.