Abarth 500,595,695

2 Replies, 147 Views

Hei, er det noen som kan bidra med å forklare forskjellene på di forskjellige 500 utgavene?
Abarth 500C Bicolore MTA
Hehe, den er ikke så lett som den kanskje høres ut Smile

Historisk så hører tallene sammen med Abarths klassiske 500 oppgraderinger.  595 var Abarths versjon av Fiat 500 med økt sylindervolum til 595 kubikk.  De laget også en enda heftigere utgave der sylindervolumet var økt til 695 kubikk som ble kalt 695 SS (esseesse).  Det er denne historien Abarth har brukt når de har navngitt modellene sine der 695 ble i alle fall til å begynne med reservert spesialmodellene med 180 og 190 hester.  I 2012/2015 valgte de også å skille seg litt fra Fiat 500 med å kalle standardmodellene sine 595

Bilene het 500 Abarth fra 2009 frem til 2012, Da ble modellene kalt 500 Custom, 595 Turismo og 595 Competizione 

500 hadde 135 eller 160 hk i esseesse (fabrikkoppgraderingskit som ble montert av forhandler)  I 2012 fikk 500C 140 hester, 595 Turismo og Competizione 160 hester alle med IHI turbo

I 2015 kom Facelift og de het nå 595 (145 hester), 595 Turismo (165 hester) begge med IHI og 595 Competizione 180 hester med Garret turbo

695 ble oprinnelig brukt på spesialmodellene, Først på 695 Tributo Ferrari (180 hester) og senere på 695 Edizione Maserati (180 hester) og 695 Biposto (190 hester) alle med Garret turbo.

De senere årene har Abarth vannet ut begrepet 695 og gjeninnførte essesse som en spesialmodell for 2021

Så fra 2022 heter bilene  Abarth 595 (165 hester) , 595 Turismo (165 hester) F595 (165 hester)  Abarth 695 turismo (180 hester) og 695 Competizione (180 hester.  Årets spesialmodell er 695 Tributo Rally 131 (180 hester)

Spesialutgaver:

2009 500 Abarth Opening Edition  (200 stk)
2009 500 Abarth Zerocento  (100stk)
2009 500 Abarth Ferrari Dealers (200 stk)
2010 695 Tributo Ferrari ( 1199 stk i rød, 299 i gul, 99 i  sølv og 99 i blå)
2011 500 Cabrio Italia (150 stk)
2012 695 Edizione Maserati (499 stk i vinrød eller grå) 
2013 595 50th anniversario (299 stk)
2014 695 Biposto 
2016 695 Biposto Record  (133 stk)
2016 695 Biposto Rosso Officina (99 stk)
2017 695 XSR Yamaha Limited Edition (1390 stk)
2017 695 Rivale (175 stk cabrio og 175 stk med tak))
2019 695 70th anniversario (1949 stk)
2020 595 Monster Energy Yamaha (2000 stk)
2020 595 Scorpionero  (2000 stk)
2021 695 esseesse  (1390 stk)
2022 695 Triboto 131 Rally  (695 stk)

I listen her har de fleste 695 180 hester og 595 160/165 hester, med noen unntak.

595 50th anniversario hadde 180 hester, 695 XSR Yamaha har 165 hester. De tre 695 Biposto har alle 190 hester.

695 Biposto kunne oppgraderes med flere kit, der det dyreste var Dog ring girkasse til over 80.000 kr.  En fullutstyrt en har også Lexan vinduer med luker i, og kostet godt over 60.000 euro ny.

Mange av de tingene som var spesielle på modeller som Ferrari Dealers Edition (Sabelt seter og Record Monza eksos og 695 Triboto Ferrari (felgene, Brembo bremsesettet, karbon Sabelt stoler og Karbon dash har blitt utvannet og gjort tilgjengelig på standardmodellene etter hvert. Det synes jeg er litt synd og devaluerer spesialutgavene litt, særlig siden de på senere utgaver har brukt karbonskinnede plastdeler i stedet for ekte karbon på dashbord og Sabeltsetene. Tributo Ferrari felgene som i sin tid ble laget for å ligne Ferrari 360 Scuderia felger er blitt mulig å bestille på de ordinære produksjonsbilene, da under navnet Formula.
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
(Dette innlegget blei sist endra: 14-09-2022, 13:13 av Cyberdog.)
Oysan Driver ,,,det var litt av en avhandling .Denne får du master grad på. Skikkelig fakta, så denne skriver jeg ut rammer inn og henger på Abarth veggen Idea TAKK



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)