Abarth 500 Styrefølese

4 Replies, 2825 Views

Hei fokens. Som de fleste andre her på forumet så synes jeg at en 500 esseesse med diverse oppgraderingen er er rasende festlig bil å kjøre generelt med mye italiensk godfølelseSmile Det som irriterer meg en del er mangelen på følelse/tilbakemelding gjennom styring for å føle hva som skjer med forhjulene. Med vanlige sommer-/vinterdekk så kan jeg tolke tilbakemeldingene noenlunde presist etter 25,000km de siste 3,5 årene, men da jeg satt på et sett med R888R semi-slicks så ble det vanskelig å føle seg frem til den beste slippvinkelen for å oppnå best grep uten å gå over i unødvendig varmgang og slitasje. Dette vil alltids komme seg med flere banedager/autoslalom-sessions og kjøring generelt, men jeg er ute etter erfaringer for å bedre feedbacken (noe som eksemeplvis var ganske bra på Mini JCW jeg kjørte samme dag på Rudskogen). Bytter straks fra Koni FSD til Bilstein B14 og lurer på om jeg skal oppgradere noe mer i samme slengen.

I dag tok jeg ut sikring F05 (hudfarget 70 ampere) for å se hvor mye den elektriske servostyringen maskerer tilbakemeldingen, men jeg fant ut at det fortsatt er ganske vagt. Det ble forøvrig overraskende tungt selv i fart i en så liten bil... Noe bedre ble det naturligvis, men det blir vanskelig å være fintfølende når man må bruke så mye krefter.

Ok, ble lang historie dette, men spørsmålene er blant annet om noen har erfaringer med dette:

* DNA bærearmer (-1,7 kg uavfjæret vekt og hardere foringer). Hvor mye hjelper dette? Cyberdog, jeg synes å huske at du nevnte det var lite forskjell??
* Polyforinger i originale bærearmer?
* DNA toppfester? Her er det null gummi og lurer på om det blir noe bedre i forhold til eventuell økning i støy og slag.
* Øke camber? R888R er visstnok best på -3 grader som sikkert fungerer bra på høyhastighetsbane, men ser for meg en økning i hjulspinn på innerhjulet. Gir det noe mer følelse?
* Spissing. Synes å huske at Holtani nevnte at 0 grader var best på denne bilen? Er dette mest for respons på turn-in eller øker det også følelse?
* Caster er kanskje noe som skal ha en del å si, men er det noen som vet om det er mulig å justere dette?
* Andre ting?

Helt supert om noen har erfaringer å dele her både med Abarth og andre biler der lignende oppgraderinger har vært gjort som kan være relevant.

BT
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
(Dette innlegget blei sist endra: 18-05-2018, 17:44 av aBarTh.)
Jeg merket null forskjell på bærearmene, bortsett fra mer knirking.. Men er lettere å bytte foringene med DNA når de blir slitt. Skal du ha DNA top mounts så husk å kjøre B14 spesifikke, de hadde ikke dem når jeg kjøpte så fikk aldri de på, måtte bruke originale.
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Er jo litt usikker på hvor mye jeg skal bry meg om det... Uansett trnker jeg å bytte ut med et nytt originalt sett med toppfester når jeg setter på coiloverne. Husker de kom det den nye spesifikke varianten rett etter problemene dine.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
Hei, har du gjort noe med dette?
Jo mer power, jo viktigere er disse forandringene, modifiseringene og gjøre om du skal ha mer feste på bilen din :-)
Abarth 595 Competizione, Scara73 Tuning 2++HP - Target 3++HP, KW V3 suspension, ECU Engine tuned, ECU Gear Tuning, DNA Components, Pogea Wheels, Seletron Pedal Booster, Oracle lights, Koshi parts ++++++++++
Hei Alfano. Nei, det har gått tregt på denne fronten... Det har vært for mye jobb og andre prosjekterSad Har kjøpt nye standard toppfester som skal på når jeg får montert Bilstein PSS14 coilovers når jeg har bilen på service neste måned. Planen er en liten økning i negativ camber (tenker ca -0,5 grad ekstra med eksentriske bolter) og nøytral spissing (etter Holtanis anbefaling).

De fremre dekkene på R888R settet er allerede utslitt etter denne sesongen og mye pga for lite negativ camber som resulterte i slitt ytterkant.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)