Ny eier av HaugesundsAbarthen

33 Replies, 56495 Views

Tak for info, nu er lyden super fed indefra :-)
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
Det var helt rått!
Harde pakker i posten denne ukenSmile Hadde bestilt justerbart torsjonsstag bak og nedre  "strut bar" foran, men ved en feil så kom det et sett med feite kyllingbein i stedet. Fikk en ok pris på de så jeg endte med å beholde disse og så ettersender Daron det jeg skulle hatt. Alle delene er laget av DNA Racing og ser ut til å være av veldig bra kvalitet. Gleder meg til å få det påSmile


Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)
   
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
Da var det justerbare torsjonsstaget fra DNA på plass bak og for øyeblikket i midterste posisjon. Jeg kan ikke si annet enn at det var en veldig morsom og effektiv oppgradering! Man kan gå på gassen mye tidligere ut av krappe svinger uten at det understyrer og bilen kvitterer lett med en hyggelig overstyring om man letter litt på gassen. AnbefaltSmile


Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)
   
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
I forrige uke hadde jeg et trivelig prosjekt med Kvål Auto i Sandnes som fikk uttfolde seg med programmering av bilen min på dyno-rulle. Planen var å sjekke hva bilen kunne yte med TMC-boksen jeg hadde installert for så å teste i standard esseesse før de lastet innpå ny software og finjusterte parametre for å hente ut mest muligSmile Den meget erfarne tuneren måtte innrømme at han var mektig imponert over hvordan boksen klarte å jevne ut turbotrykket ved å manipulere trykket i innsugsmanifolden.

Det var med nød og neppe at det gikk an å få ut mer hester med bare remap. Det som fungerte best var faktisk kombinasjonen av boks og ny remap! For å lagre den originale esseesse mapen måtte de  gå direkte inn i kretskortet i ECUen da det ikke gikk an å lese gjennom OBD. Nedenfor er tallene fra testingen gitt ved effekt på nav, beregnet med 11% tap (der man har antatt 160hk som original) og 15% som ser ut til å være en mye brukt faktor for FWD. Realiteten for effekt på svinghjul ligger nok et sted i mellom. For moment har jeg brukt 10%.

TMC boks (setting 6):
152hk/171-177hk
295nm/328nm

Original:
143hk/160-168hk
235nm/261nm

Kvål + TMC boks (setting 6):
158hk/177-186hk
304nm/338nm


Konklusjonen er at jeg er 6hk og 10nm rikere og har lært en hel del om trimming av bilen minSmile I tillegg så drar den i gang tidligere og holder effekten mye bedre over 4800rpm.

For de som bor i området og vurderer remap av Abarthen sin så kan jeg anbefale Kvål Auto på det varmeste. Dette er skikkelig proffe folk som driver med dette daglig. Nå har de fått øynene opp for annet enn BMW, Audi og PorscheSmile

           
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
(Dette innlegget blei sist endra: 01-11-2017, 21:40 av aBarTh. Grunn til ending: Korreksjon av info. Lagt til vedlegg )
Hørtes ut som ett givende prosjekt. Morsomt å se at kombo av boks og remap ga den beste effekten Smile Skulle hatt min på rulle en gang og sjekket hva den ga av effekt også.
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Fine tal, har du udskifter så man kan se detalje
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
Hadde litt problemer med filstørrelsen da jeg laget innlegget på telefonen. Nå fikk jeg ordnet med bilder som ligger i innlegget over.

I dag fikk jeg forøvrig et BMC OTA-innsug som skal monteres så fort som muligSmile Skulle egentlig hatt det til tuningen, men det ble alstå ikke slik. Få se om det kan bli noe mer benking senere.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
(Dette innlegget blei sist endra: 01-12-2016, 00:29 av aBarTh.)
(04-11-2017, 18:48 )aBarTh Skreiv: ................. Selv har jeg fått meg Sabeltseter for et par uker sidenSmile

Gratulerer med nye seter!  Fornøyd? Hvordan er overgangen til Sabeltseter?  Hvordan fikk du tak i dem?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Setene er helt konge! Syntes originalsetene var bra, men etter å ha blitt vant til Sabelt så var de originale litt flate i forhold. Jeg kjøpte enkelt og greit en bil med Sabelt, byttet seter og solgte bilen igjen. Kona var ikke kjempeimponert over fremgangsmåten min, men enkelte ting må bare gjøres uten forhåndsgodkjenningSmile

Om noen skulle ha spesifikke spørsmål angående bytte av seter så har jeg div gode bilder av sammenligning angående plass for å komme seg inn i baksetet, plassering av barnestol etc.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)