Bonalume Short Shifter installasjon

2 Replies, 2458 Views

Fikk denne i posten i dag. Litt utydelige instruksjonsbilder. Holtani du har jo installert denne. Noen tips? Det jeg er litt usikker på er :Slide the pin underneath out that acts as a hinge for the hatch/box and shorten it by 6mm.

Er dette logisk å se når du åpner dingsen? Hvilket verktøy trengs for å korte den? Dremel?

Her er instruksene som følger med Smile


[Bilde: B18ADE09-F2FE-4BD6-8101-386AEF329347_zps99641z3a.jpg]

[Bilde: F5691940-16F2-4BFF-BCED-B1FF06B551D6_zpstjabw4yu.jpg]

[Bilde: ECD6C48A-719D-4BCB-886A-2B5490AC879A_zpsgfrowqv7.jpg]

[Bilde: D547B977-C6CF-4EBA-9892-DD6AC70FD96E_zpszordcor5.jpg]
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Da va altså Bonalume short shifteren min og den nye girkulen kommet i posten etter "kun" to uker med ekspress (italiensk sjarme...). Det de mangler på punktlighet tar de som kjent igjen på design og kvalitetSmile Sjekk esken girkulen ble levert i!

Dette har såvidt vært diskutert i "Unggutten fra det kalde Nord"-tråden også, men uten å komme helt til en konklusjon. Jeg tenkte å prøve på dette i kveld så om noen skulle ha mer erfaringer angående installasjonen så hadde det vært topp. Jeg kan dele erfaringene mine etter å ha prøvd så får vi håpe det blir av den gode sorten og ikke bare banning og sliktSmile


Vedlagte fil(er) Miniatyrbilde(r)
   
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
Da var short shifteren installert med den nye girkulen. For en klasseforskjell! Kjente det tidlig i løpet av prosessen at dette kunne bli bra ved å sammeligne komponentene.

Som nevnt av Cyberdog så er instruksjonene noe tynne og bærer preg av å være oversatt med Google. For de som eventuelt skulle finne på å installere denne så summerer jeg opp litt av mine erfaringer nedenfor.

Verktøy:
* Kniv eller lignende
* 10mm pipe for standard girkule (for den oppgraderte kulen tipper jeg at det er en Unbrako set-skrue i forkant rett under girmansjetten slik det var på den nye jeg installerte)
* Torx T25
* Stjerneskrujern
* 1 lite flatt skrujern for å jekke ut foring sammen med spaken, samt 1 eller 2 middels store for å koble fra sjaltemekanismene
* Tang for å ta ut o-ring i bunn av den gamle skifteren samt pinnen/hengslen til oppbevaringsrommet på høyre side som skal kortes ned med 6mm+
* 1 middels stor segerringtang for å låse fast skifteren (her må man samtidig presse ned skfiteren mot den fjærende skiven i bunn)
* Skrustikke (i mangel av det skrudde jeg pinnen som skulle kortes ned fast i styret på en gammel moped...man tager hva man haver)
* Jernsag, Dremel eller noe annet som gjør samme jobben med å kutte pinnen
* Strips til å feste mansjetten fra innsiden til girkulen (avhengig av type)
Jeg brukte ca 1,5 time inkludert en liten runde i nabolaget for å få tak i en egnet segerringtang og kunne sikkert fått det til på 30-45 min om jeg måtte gjort det på ny.

Kan nevne at det de kaller "special gripper" er en dårlig oversettelse for snap ring tong eller segerringtang, men dette er relativt innlysende når man gjør installasjonen. "Slide the pin..." skulle vært "pull the pin...", men dette er også ok når man ser det. Jeg endte med å kappe pinnen ca 7-8mm og fortsatt er det en liten interferens om man er litt hard nå man legger inn 2. gear. Denne kan man ta inn og ut med spaken innstallert slik at man kan prøve seg frem ved å kappe mer og mer. Denne står i selve plastdeskselet så her er det sikkert en mm og to forskjell mellom enkelte biler. Jeg fjernet forøvrig ikke det store plastdekselet og fikk akkurat lurt inn skifteren med litt lirk.

I tillegg måtte jeg kappe av en liten hake mot toppen av short shifteren for å få montert den nye gearkulen fra Black. Man trenger også en liten strips for å få festet mansjetten til girkulen for akkurat den typen jeg har nå.

Denne modifiseringen kan virkelig anbefales fra min side ettersom den øker godfølelsen betraktelig ved hyppige girskiftSmile Vandringen skal være 22% kortere (altså ikke for kort heller), den blir littegrann tyngre og mye tightere.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)