En bra uke er tilbakelagt, riktignok med en litt dårlig start ved at jeg ikke fikk med meg Abarth trackdays 2013. Istedet ble det seks timer i en Fiat Bravo og
sosialt samvær med deler av familien. Tirsdag ble snekka sjøsatt og torsdag ble bruksbilen min EU godkjent for to nye år. AGP SS vil derfor mest sannsynlig
tilbringe også de to neste vinterene i garasjen.
Bruksbilen, en Fiat Punto Mk1, med en 73 hesters Fire 1242 MPI 8V motor (for de innvidde), ble til overs da yngstemann flyttet hjemmefra i fjor høst.
Gamle stålfelger med sleng er kasserte, sommerfelgene med mye merker etter fortauskanter ble pusset ned, grunnet og lakkert med hvit felglakk fra Biltema.
Har holdt seg bemerkelsesbra gjennom en vinter.
Bremser ble overhalt og skivebrensene foran ble skiftet ut med kraftigere bremser fra 85 hesters Punto (16V motor). Bildet viser nye bremser, senkesett og
spacere som er nødvendige for de nye Abarth sommerfelgene.
Dårlige støtdempere medførte at senkesett ble montert, byttet en del andre slitedeler i understellet, og fikk senkesettet godkjent hos biltilsynet (EU godkjenninskrav).
Punto'en ble plutselig mye morsommere å kjøre. En lekkasje i bakre lydpotte gjorde at eksosanlegget ble litt modifisert med ny sportspotte og plutselig mye grommere låt.
Bilen virket også å ha litt pustebesvær ved høye turtall, så luftfilteret ble byttet ut med et sportsfilter. Det gjorde susen ..
Nye sommerdekk på Ritmo Abarth felger, som passet akkurat med de nye bremseskivene og caliperene. Grunnet innpress på disse felgene måtte det spacere på.
Ikke mye avstand mellom felger og calipere ..
Planlagte oppdateringer er bytte av forskjerm, lakkering i samme rødfarge som Bravo'en (i bakgrunnen i første bilde). Tar det som en "trening" for lakkering av
veteranbilen senere på sommeren. Så skal et sportsete også på plass, må bare få laget et sett med nye setefester.
Da håper jeg å ha en liten morsom bruksbil, i beste Abarth ånd, for de neste årene. Kanskje det også blir en Corsa Italiana bil på sikt (1999 mod., 15 år neste år) :-)
Og så ser jeg fram til litt mer kvalitetstid med AGP SS'en igjen ..
sosialt samvær med deler av familien. Tirsdag ble snekka sjøsatt og torsdag ble bruksbilen min EU godkjent for to nye år. AGP SS vil derfor mest sannsynlig
tilbringe også de to neste vinterene i garasjen.
Bruksbilen, en Fiat Punto Mk1, med en 73 hesters Fire 1242 MPI 8V motor (for de innvidde), ble til overs da yngstemann flyttet hjemmefra i fjor høst.
Gamle stålfelger med sleng er kasserte, sommerfelgene med mye merker etter fortauskanter ble pusset ned, grunnet og lakkert med hvit felglakk fra Biltema.
Har holdt seg bemerkelsesbra gjennom en vinter.
Bremser ble overhalt og skivebrensene foran ble skiftet ut med kraftigere bremser fra 85 hesters Punto (16V motor). Bildet viser nye bremser, senkesett og
spacere som er nødvendige for de nye Abarth sommerfelgene.
Dårlige støtdempere medførte at senkesett ble montert, byttet en del andre slitedeler i understellet, og fikk senkesettet godkjent hos biltilsynet (EU godkjenninskrav).
Punto'en ble plutselig mye morsommere å kjøre. En lekkasje i bakre lydpotte gjorde at eksosanlegget ble litt modifisert med ny sportspotte og plutselig mye grommere låt.
Bilen virket også å ha litt pustebesvær ved høye turtall, så luftfilteret ble byttet ut med et sportsfilter. Det gjorde susen ..
Nye sommerdekk på Ritmo Abarth felger, som passet akkurat med de nye bremseskivene og caliperene. Grunnet innpress på disse felgene måtte det spacere på.
Ikke mye avstand mellom felger og calipere ..
Planlagte oppdateringer er bytte av forskjerm, lakkering i samme rødfarge som Bravo'en (i bakgrunnen i første bilde). Tar det som en "trening" for lakkering av
veteranbilen senere på sommeren. Så skal et sportsete også på plass, må bare få laget et sett med nye setefester.
Da håper jeg å ha en liten morsom bruksbil, i beste Abarth ånd, for de neste årene. Kanskje det også blir en Corsa Italiana bil på sikt (1999 mod., 15 år neste år) :-)
Og så ser jeg fram til litt mer kvalitetstid med AGP SS'en igjen ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 28-06-2013, 21:45 av nosern.)
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.