Punto MK1

25 Replies, 19697 Views

En bra uke er tilbakelagt, riktignok med en litt dårlig start ved at jeg ikke fikk med meg Abarth trackdays 2013. Istedet ble det seks timer i en Fiat Bravo og
sosialt samvær med deler av familien. Tirsdag ble snekka sjøsatt og torsdag ble bruksbilen min EU godkjent for to nye år. AGP SS vil derfor mest sannsynlig
tilbringe også de to neste vinterene i garasjen.
Bruksbilen, en Fiat Punto Mk1, med en 73 hesters Fire 1242 MPI 8V motor (for de innvidde), ble til overs da yngstemann flyttet hjemmefra i fjor høst.

[Bilde: bilde32.jpg]

Gamle stålfelger med sleng er kasserte, sommerfelgene med mye merker etter fortauskanter ble pusset ned, grunnet og lakkert med hvit felglakk fra Biltema.
Har holdt seg bemerkelsesbra gjennom en vinter.

[Bilde: bilde11.jpg]

Bremser ble overhalt og skivebrensene foran ble skiftet ut med kraftigere bremser fra 85 hesters Punto (16V motor). Bildet viser nye bremser, senkesett og
spacere som er nødvendige for de nye Abarth sommerfelgene.

[Bilde: bilde12.jpg]

Dårlige støtdempere medførte at senkesett ble montert, byttet en del andre slitedeler i understellet, og fikk senkesettet godkjent hos biltilsynet (EU godkjenninskrav).
Punto'en ble plutselig mye morsommere å kjøre. En lekkasje i bakre lydpotte gjorde at eksosanlegget ble litt modifisert med ny sportspotte og plutselig mye grommere låt.

[Bilde: bilde13.jpg]

Bilen virket også å ha litt pustebesvær ved høye turtall, så luftfilteret ble byttet ut med et sportsfilter. Det gjorde susen ..

[Bilde: bilde14.jpg]

Nye sommerdekk på Ritmo Abarth felger, som passet akkurat med de nye bremseskivene og caliperene. Grunnet innpress på disse felgene måtte det spacere på.
Ikke mye avstand mellom felger og calipere ..

[Bilde: bilde21.jpg]

Planlagte oppdateringer er bytte av forskjerm, lakkering i samme rødfarge som Bravo'en (i bakgrunnen i første bilde). Tar det som en "trening" for lakkering av
veteranbilen senere på sommeren. Så skal et sportsete også på plass, må bare få laget et sett med nye setefester.

[Bilde: bilde22.jpg]

Da håper jeg å ha en liten morsom bruksbil, i beste Abarth ånd, for de neste årene. Kanskje det også blir en Corsa Italiana bil på sikt (1999 mod., 15 år neste år) :-)
Og så ser jeg fram til litt mer kvalitetstid med AGP SS'en igjen ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 28-06-2013, 21:45 av nosern.)
Det her så jo ut som en glimrende bruksbil !!
Så er bunnplate montert. Stålplate, 2 mm, som jeg håper skal gi bedre beskyttelse av motor og girkasse siden bilen er senket en del, og kanskje stive av forstillingen litt mer.
Kanskje litt mindre luftturbulens under bilen også.
Ulempen er jo litt mer masse, men med et veldig lavt tyngdepunkt.

[Bilde: bilde23.jpg]

Abarth'en (AGP'en) og Bravo'en skal også oppgraderes med en tilsvarende bunnplate. Begge har beskyttelsesplater i plast som byttes ut med stålplater.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 29-06-2013, 08:29 av nosern.)
Smart!

Jeg fikk montert stålplate under motoren på Mercedesen da jeg kjøpte den.. Har aldri hatt bruk for den - men tryggheten er der!
(29-06-2013, 10:30 )HenrikTA Skreiv: .. Har aldri hatt bruk for den - men tryggheten er der!

Helt enig Smile Håper jeg også aldri får brukt for den ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Da er sportssetet montert, "kilt" på plass i de originale setefestene med noen små justeringer.

[Bilde: bilde24.jpg]

Er veldig, veldig skuffet over kvaliteten på disse BRIDE stolene, godt jeg fikk det billig. Kanskje derfor det var billig Smile Ryktene skal ha det til at de er produsert i Kina, bestrides ikke.

Imidlertid et helt greit sete å sitte i, ihvertfall så langt.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Nice Smile
Abarth 500 Evo RS-S
Bilstein B14 Coilovers
Bremser : Essesse Skiver, Yellowstuff klosser forran, G-Tech skiver og klosser bak
G-tech 5gir drevsats
G-Tech "California" eksos
"Abarth" skvettlapper
Ingen bakseter Big Grin
Så er sommerjobben med lakkering av Punto'en avsluttet. Skiftet farge fra "blass" rød metallic til "blank" Ferrarirød.

Først måtte en småbulket forskjerm byttes:
[Bilde: bilde32.jpg]

Ny skjerm montert, og vinkelsliper brukt for hull i panseret til luftfilteret.
Så noen timer med sparkel, sliping, maskering og lakkering:
[Bilde: bilde34.jpg]

Stor sett fornøyd med resultatet, med tanke på at det var min første "garasje"lakkering. Men det blir nok fort noen timer med rubbing til våren Smile
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Ser jo greit ut på avstand. Wink
Blir garasjelakk på Ritmo'n også. Den skal bli hvit.
Kjøpte no billig ebaylakk,så er spent på resultat. Har heller aldri lakket (så stort) før, men har en nabo
som er lakkerer. Han skal "vise" meg hvordan.
(15-09-2013, 18:09 )RitmoAbarth Skreiv: Ser jo greit ut på avstand. Wink
Blir garasjelakk på Ritmo'n også. Den skal bli hvit.
Kjøpte no billig ebaylakk,så er spent på resultat. Har heller aldri lakket (så stort) før, men har en nabo
som er lakkerer. Han skal "vise" meg hvordan.

Ser veldig bra ut på avstand Smile  Ved nærmere studier er det en del "appelsinhud", men veldig lite sig.
Høres ut som en god plan med en nabo/bekjent som kan "vise" deg hvordan. Min største utfordring har vært innstillingen av spøyta, blir alltid litt småjusteringer ved nye lakkblandinger ..
Hører gjerne om gode erfaringer. Har fått mange gode råd fra Dr.126 i tråden om Fiat 128 Sport Coupe'en.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 24-11-2019, 12:13 av nosern.)



Bruker(e) som leser denne tråden: 2 Gjest(er)