Punto MK1

25 Replies, 19641 Views

Med en del elektriske utfordringer før EU-kontrollen, spesielt med Airbag systemet, ble Punto MK1'en erstattet med en svært rimelig Punto MK2 som bruksbil. Siden MK1'en har passert 15 år passer den perfekt som nybegynnerbil i Corsa serien. 
Så får vi se om tiden strekker til for undertegnede. MK1'en er plassert på et stille område for rekreasjon, men er ute og luftes med jevne mellomrom :Smile  Som Corsabil skal det meste av det elektriske systemet fjernes alikevel så det kan være en bra start. 

Baksete, bagasjerom og innmat i dører er plukket ut, her gjelder det å få ned vekten:
[Bilde: pmk1_ci_4-15.jpg]

Servostyringen skal ut, bur skal inn, grenrøret skal oppgraderes, forstillingen skal stives opp, samt andre mindre oppgraderinger:
[Bilde: motordeler16.jpg]

Ute på en luftetur med "storebror", Grande Punto'en:
[Bilde: pmk1_ci_2-15.jpg]

Den har også selskap av flere eldre kjøretøy, her traktoren til bestefar, en 50-talls David Brown:
[Bilde: pmk1_ci_noFront_16.jpg]
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Gleder meg til en gang å få se deg i Corsaen. Regner med det blir plass til litt Abarthisti dekor. Jeg har kamerat som jobber med bilfolie så vi skaffer vinylen hvis du er med Wink
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Kommer jeg så langt vil det alltids være plass til Abarthisti dekor Smile
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Da ble litt av påsken benyttet til videre fremdrift, før snøen hadde et alvorlig tilbakefall som satte en stopper for videre fremdrift denne påsken.
Kun en veldig kort luftetur på glatta, glatt med sommerdekk på kram snø, før bilen ble plassert tørt igjen i påvente av mer sommervær ..

Her er takluke og antenne fjernet, så skal plate med litt lufting sveises inn ..

[Bilde: pmk1_ci-17_takluke.jpg]



All innmat i dørene er fjernet så dørene må festes med tau, inntil videre ..

[Bilde: pmk1_ci-17_dorlas.jpg]
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 14-06-2017, 18:13 av nosern.)
En ny langhelg med litt jobbing på bilen. Servostyringpumpen er fjernet, med bedre plass i motorrommet, mer kraft på hjulene, men tyngre på 
styringen. Gjenstår å bytte til tannstang uten servostyring, kanskje litt lettere på rattet da:

[Bilde: pmk1_ci-17_motor1.jpg]


Demontering av dashbordet, men stoppet litt opp med kollisjonsputen:

[Bilde: pmk1_ci-17_dash1.jpg]


Store og "tunge" lyskastere skal erstattes av LED og ekstra luftinntak:

[Bilde: pmk1_ci-17_front2.jpg]
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Da er deler av feriepengene brukt til FIA godkjent bur, stol, sekspunkts sele og hjelm med feste for HANS anker, samt at litt tid i "arbeidsuken" på
småbruket også ble brukt på bilen. Dessverre ble det altfor lite tid til bil denne gangen også - må ta en tur der bil skal være hovedfokus ..

Her er nytt utstyr klar for installasjon (1):
[Bilde: bur1_ci-17.jpg]

Her er nytt utstyr klar for installasjon (2):
[Bilde: bur2_ci-17.jpg]

Kupe'en begynner å bli ribbet, utfordringen denne gangen var airbag'er og dashbord. Airbag'er er ute, passasjerstol er ute, men måtte gi opp dashbordet. 
Har fått beskjed om at det er to klips ganske høyt opp på hver side som sitter som bare f..., vi får se neste gang. Fremdeles hull etter takluken, 
jobber med den saken også ..

[Bilde: kupe_ci-17.jpg]

Det dukket opp et par rustskader, men det må en vel regne med på en 1999 Fiat. Dette er en "gjenganger" for Punto MK1, rust i innerskjermen rundt bensinpåfyllingen. 
Litt sveising er påkrevd her, samt litt på bakskjermene. Benytter muligheten til å bredde bakskjermene litt i samme slengen ...
[Bilde: rust_ci-17.jpg]

Da skal det meste være innkjøpt, nå gjelder det bare å få litt (mye??) tid til å få alt sammen satt sammen, og få til en minimumsløsning for å få bilen på banen Smile
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
godt arbejde glæder mig til den er færdig
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
Høst 2017 status:

Planen var en minimumsløsning for å få bilen på banen, men en minimumsløsning for en ca. 20 års gammel Fiat endte opp som en drømmesituasjon.

En av standardutfordringene for en MK1 er rust på innerskjermene rundt bensinpåfyllingen, men dette ble utbedret i løpet av sommeren.
[Bilde: FPMK1BakSkjermInne.jpg]

Litt smårust nederst på høyre bakskjerm viste seg å være litt mer omfattende, større del av skjermen må utbedres. Benytter muligheten for litt skjermbredding
for å få bedre plass til 195/50 R14 profil.
[Bilde: FPMK1BakSkjermUte.jpg]


Servostyringen er fjernet, og ABS'en står for tur. Hovedlysene er borte, alu. plater med LEDlys og luftekanaler er underveis.
[Bilde: FPMK1FrontMotor.jpg]

Den største jobben er å få fjernet inventaret, dashbordet var ingen enkel sak. Kappes opp i mindre deler, og stadig vekk dukker det opp "skulte" festeskruer. 
Det meste er ute nå med unntak av store mengder med elektrisk ledningsnettverk.
[Bilde: FPMK1Kupe.jpg]

Takluken er sveiset igjen med en enkel luftelukeordning. Dessverre dukket det opp en større rustutfordring i venstre kanal under fordøren, men det burde kanskje
ikke være så stor overraskelse på en 20 år gammel Fiat :Smile Litt nedtur med en gang, men skal gå på med nytt pågangsmot ..
[Bilde: FPMK1KupeSide.jpg]

Ny taklukeløsning ..
[Bilde: FPMK1TakLuke.jpg]

Nødvendig utstyr ble kjøpt inn; godkjent bur, stol, hjelm og sekspunkt sikkerhetssele. Til høyre er de fjernede kollisjonsputene, som premie skal de testes med et 
9V batteri når bilen begynner å bli klar for banen Smile
[Bilde: FPMK1Rally.jpg]

Ikke overraskende blir corsa prosjektet (NOBARTH) forsinket ...
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 13-10-2017, 23:49 av nosern.)
Status for 2017:
Endelig kom resten av dashbordet ut, alt inventar er nå fjernet fra kupe'en. Da dukket det selvfølgelig opp noen nye rustskader som
må utbedres. Rette opp rustskadene, sveise inn fester for dører og bakluke, fjerne mye unødvendig ledningsnett, inn med bur, god-
kjent stol og sikkerhetsseler, samt bytte av eksosanlegg og tannstang, så begynner det å nærme seg ..

Endelig kom resten av dashborden ut, kun mye ledninger igjen:
[Bilde: FPMK1KupeNoDash.jpg] 

En liten luftetur med "storebror" (måtte bare ha et sommerbilde med Abarth'en):
[Bilde: AbarthBanner.jpg]

En liten luftetur på vinterføre:
[Bilde: FPMK1-Vinter.jpg]
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 13-02-2018, 23:23 av nosern.)
Kult prosjekt! Tar du sikte på å kjøre serien i år?
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)