Bytte av bremseklosser

10 Replies, 7883 Views

Noen som har skiftet bremseklosser på Abarth'en?
Bremseklossene sitter festet i to styrepinner som bare skal være å slå ut med en dor og hammer. Mine styrepinner sitter imidlertid skikkelig fast, noe jeg har oversett?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 05-11-2017, 17:40 av nosern.)
nej de er irret fast af salt fra vejen i værste tilfælle skal du bruge lidt varme for at løsnet dem, men meget forsigtigt
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
(07-04-2013, 15:13 )124grandeabarth Skreiv: nej de er irret fast af salt fra vejen i værste tilfælle skal du bruge lidt varme for at løsnet dem, men meget forsigtigt

Mange takk 124grandeabarth, da får jeg gjøre et nytt forsøk ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Ville være fint med lidt billeder, er lidt spændt på at høre din mening om forskellen på ecu og tunboks?
Hvis du får tid ville jeg også gerne høre en lydfil fra din nye udstødning

Lean-Six-Sigma Black Belt Training
[url=http://www.test-king.com/exams/642-447.htm][/url]
Hei og velkommen angelblue15. Er svaret ditt i riktig tråd? Tror ikke nosern har verken ny eksos eller ECU
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
(27-07-2013, 06:15 )angelblue15 Skreiv: Ville være fint med lidt billeder, er lidt spændt på at høre din mening om forskellen på ecu og tunboks?
Hvis du får tid ville jeg også gerne høre en lydfil fra din nye udstødning

Velkommen angelblue15, litt usikker på om du ønsker informasjon fra min AGP eller 124grandeabarth sin 500.
Det stemmer at jeg har ikke ECU, grovere eksos fra SuperSprint ligger imidlertid klar i garasjen Smile
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
"Rå" makt er løsningen, da ble endelig bremseklossene byttet. En dor med flat spiss, på samme størrelse (diameter) som låsepinnene, og en mutter som styre"spor", løste utfordringen. Men det ble en del slag før låsepinnen løsnet. Velg helst en dor med litt mindre diameter enn styrepinnene, lettere å unngå merker i caliperen.

Punto'en har sensor for lavt bremseklossbelegg på forhjulene, dette har ikke Tarox klossene. Ved bytte til Tarox klosser beskytt koblingen til sensoren, tilkoblingen må ikke brukes. Aktiveres kun hvis signalet jordes.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 23-03-2014, 09:59 av nosern.)
Da har jeg fått noe mer erfaring med bytte av bremseklosser på Abarth'en. Styrepinnene sitter veldig godt
fast etter en del år, må bruke mye makt for å få de løs. Når vi skiftet klossene på bilen til Pålly ble styrepinnene
litt bøyd innen vi fikk de løs, så et reservesett kan være nyttig. En 3 mm dor med et innvendig kona spor er
absolutt nødvendig. En del hjemmelagede løsninger holdt ikke, og følgende utstyr er innkjøpt til neste runde:

[Bilde: BremboTools.jpg]
Reservesett med styrepinner etc. er tilgjengelig på eBay: BPF1848C
De minste dorene er Brembo verktøy, kjøpt fra Usa. De to andre dorene kan kjøpes på Biltema.
Brembo verktøy: Brembo Caliper Pad Pin Punch
Biltema verktøy: Dor#1 og Dor#2
Styrepinnene sitter veldig godt fast, regn med å bruke noe makt for å få de til å løsne! Når de først løsner går de lett ut.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
tak for fin info, det værktøj skal jeg havde
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
Montering av nye bremseklosser bak for Abarth Grande Punto (AGP) og Abarth Punto EVO (APE):

Caliperstempelet må skrues tilbake så det "flukter" med kanten på caliperen, mot klokka på venstre side og med klokka på høyre side. Passende verktøy fåes kjøpt i bilutstyrsforretninger. Pass på at monteringstappen på bremseklossene passer med sporet på caliperstempelet når nye klosser monteres.

[Bilde: RearBrakeCaliperPistonTool.jpg]

Her er caliperstempelet skrudd tilbake og styresporet for bremseklossene sees så vidt i øvre kanten. To styrespor på platen, bruk det som passer best.
[Bilde: RearBrakeCaliper.jpg]
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 28-01-2019, 21:36 av nosern.)



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)