95 eller 98 oktan ?

14 Replies, 15233 Views

Noen mener at Abarth'en går bedre og bruker mindre bensin med 98 oktan enn 95 oktan blyfri bensin. Med dagens sensorer kan vel begge oktanene brukes uten noe problem, men hva gir mest glede for pengene? Gir den ekstra kostnaden med 98 oktan mer "valuta"? Noen synspunkter og/eller erfaringer?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
99 v-power racing funker ihvertfall...
Fylte tanken med det en gang jeg dro på trackday med en av bilene mine. Bedre drag og mer "sprut" i maskinisten synes jeg.
Samme bil hadde jeg kjørt med før med 95 okt. og synes ikke den gikk så godt med 95 som med 99.
Hører med til historien at første celle på kat`en smeltet i hjørnene da jeg prøvde 99... Big Grin ....så da ble kat`en historie.... Tongue
(Eldre bil uten like sofistikert elektronikk som i dag var det jo da.... Kan kanskje ha noe med saken å gjøre?)


Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår!
(Dette innlegget blei sist endra: 13-10-2012, 00:05 av Dr.126.)
Jeg kjører kun med 98 (Shell har aldri hatt 99 oktan så langt unna hovedstaden..). Hadde de hatt 99 eller 102 som i Aral hatri Tyskland hadde jeg brukt det.

C
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Jeg blander ofte, enten 95 oktan eller 98 oktan. Har ikke lagt merke til om vi har 99-v power så langt sør, men det har vi kanskje. Brukte 98 oktan på track day'en, uten at jeg følte at det gikk noe spesielt bedre. Litt mer seriøse målinger er tydligvis på sin plass, i første omgang kanskje litt gjennomsnittmålinger på forbruket.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Mener at det var Fifth gear som hadde en utrolig bra test av bensin.
Der testet de 3 forskellige bensinmerker.Billig bensin(ala Rema),en vanlig 95 og Shell sin v-power.
De brukte 3 biler. En småbil,en mellomklasse,og en sportsbil. (tror det var Subaru Impresia)
Alle bilene fikk tømt tanken for hver test. Testen ble utført i motorbenk.
Billig bensinen ga klart dårligst resultat. Dette gjald alle bil modellene. Mye mindre ytelse enn orginalt anngitt.
Vanlig 95 bensin ga nesten den ytelsen bilen skulle ha.
Mens V-power ga faktiskt litt mere !! Subaruen økte med 6-8 hk mener jeg det var !!!
Så,større motor ga bedre ytelse.
Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg fyller på tanken.....
Bra! Så da blir det å sjekke opp Shell stasjonene i nærområdet, og teste videre ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Heisan

I følge fagidiotene på den engelske Abarthistisiden er 98 oktan en forutsetning for å oppnå maxeffekt. Tallene for Esseesse 500 er oppgitt med 98 okt. Det blir også nevnt at for å oppnå full effekt av 98 oktan krever dette at bilen kjøres på dette en 3-4 tanker før full effekt av 98 oktanen oppnås. Dvs fyller du 95 Rema bensin styrer elektronikken effekten ned til du har fått kjørt igjennom med 98 en god stund fremover i tid. Husk at elektronikken på våre biler er Agguntivo (Riktig skrevet?) Dvs Lærende
For å si som Cyberdog - jeg fyller aldri noe annet enn V power shell her hjemme...

Vincenzo Holtani
ABARTH 595 Competizione, 
Rosso Cordolo
180hp
Mange takk Holtani, dette gir litt fornuft. Har to Shell stasjoner i nærheten, og begge har V Power bensin :-) Så da blir det nok V Power fremover ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(27-10-2012, 08:15 )nosern Skreiv: Mange takk Holtani, dette gir litt fornuft. Har to Shell stasjoner i nærheten, og begge har V Power bensin :-) Så da blir det nok V Power fremover ..

Har du fått testet litt Noser'n ??
Vincenzo Holtani
ABARTH 595 Competizione, 
Rosso Cordolo
180hp
Her har det blitt dårlig med testing. Det siste barnet flyttet ut i august så jeg overtok ungdomsbilen (Fiat Punto) som bruksbil.
[Bilde: bilde32.jpg]
Denne har blitt senket (mye), effektanlegg og KN filter er montert, så den har blitt riktig morsom å kjøre. Abarth'en har derfor tilbrakt mye av høsten i garasjen og den vil nok også tilbringe mye av vinteren i garasjen. Håper på mer aktiv testing til sommeren.
Noen som har gode forslag til testing?
Planlegger å notere alle fyllingene med liter og km, samt bruke samme bensintype over en lengre tidperiode. Planlegger også flere trackday kjøringer (med målinger).
Den største utfordringen blir nok kontrollen av høyrebenet ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)