nosern sin Abarth - AGP SuperSport

142 Replies, 126793 Views

Igang med oppgraderingene for 2013:
Bremsesystem: Byttet til flytende Abarth Punto EVO SS bremseskiver, samme dimensjoner men vektreduksjon fra 8 kg til 6.3 kg pr. skive.
Løst med større luftgap i skivene, samt at skivene nå er flytende. Litt spent på om dette egentlig blir noe bedre.
Gjenstår: bytte til Tarox bremseklosser (foran og bak) og røde bremseslanger med stålinnlegg. Første levering av bremseklosser fra TMC var uten "slitefølerene",
ønsker å få disse byttet. Fastlåste styrepinner for bremseklossene stoppet også skifting av klosser, forsøker å få tak i reservepinner før jeg fortsetter.
Stort håp om at bytte av klosser og stålinnlegg i slange skal bedre bremseeffekten Smile
Bilder av bremseskiver, gammel til venstre, ny til høyre:
[Bilde: bremseskiver_skvettlapp.jpg]

"Abarth" skvettlapper montert på plastinnerskjemene. Sjekket samtidig understellsbehandlingen under innerskjermene, her var det gjort en skikkelig god jobb.
Høyre bildet over viser innerskjerm med skvettlapp montert. Skikkelig "møkkavær" på testturene i går (snø/slaps), men mye mindre sprut fra dekk på dører og
speil med skvettlapper montert. Bilder av skvettlapp montert på innerskjerm:
[Bilde: skvettlapp_foran_montering.jpg]

Litt innvendig "finish" også, bl.a. ny "holder" rundt girstang:
[Bilde: girstangdekke.jpg]

Da gjenstår å få byttet olje og oljefiler, bytte plastplaten under motorrommet med en metallplate og avslutte bremseklosser/bremseslanger prosjektet.
Hadde litt planer om en oppgradering av eksosanlegg også, men det er nok satt på "vent" til nest år. Må ha noe å se frem til da også Smile
Og så utvendig "polish", men venter spent på våren/varmen først :-)
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 13-04-2013, 14:44 av nosern.)
Utrolig tøffe biler disse AGP'ene !!
Hva bruker du på sommeren, de hvite eller de krom felger ??
Syns at de hvite er klart finest til den.

Ellers så liker jeg grå fargen din.
Ritmoen skal jo få ny lakk en dag. Heller sterkt mot hvit, men kunne jo ha vært litt artig med Abarth grå også !! Hmmmm.....
fine opdateringer
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
(13-04-2013, 17:09 )RitmoAbarth Skreiv: Utrolig tøffe biler disse AGP'ene !!
Hva bruker du på sommeren, de hvite eller de krom felger ??
Syns at de hvite er klart finest til den.

Ellers så liker jeg grå fargen din.
Ritmoen skal jo få ny lakk en dag. Heller sterkt mot hvit, men kunne jo ha vært litt artig med Abarth grå også !! Hmmmm.....

Kromfelger for vinterlagring, hvite felger for sommeren. Som vist fra IW2012 på Vålerbanen: [Bilde: bilde33.jpg]

Ritmoen blir vel fin både sort og hvit, min var sort, men grå er jo liksom Abarthfargen. Da Abarth startet opp fikk han rimelig lakk fra en nærliggende flyprodusent, så gråfargen er den originale Abarthfargen. Noen spøker med at det ser ut som grunning, men historisk riktig Smile
Kan vel gjøre seg på en Ritmo Abarth også ..


--

(13-04-2013, 18:55 )124grandeabarth Skreiv: fine opdateringer

Takk, liker litt "personlige" tilpassninger (i beste Abarth ånd Smile)
Og kommer til å kopiere din AGP grill etterhvert ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 30-07-2013, 23:49 av nosern.)
Så er bunnplaten i stål modifisert og tilpasset AGP'en. Innfestingen var beregnet for en standard Grande Punto, måtte modifiseres både i forkant og bakkant.
I forkant mer plass til vannkjølingen for turboen. I bakkant mer plass til det bakre girkassefestet (som angitt på bildet).
Og som Italiofil måtte det nye farger til Smile

[Bilde: bunnplate.jpg]

Ble testet på de spesielle fartshumpene i Sandnes, og "traff" en gang.
Så er det å håpe at det aldri blir brukt for denne ekstra beskyttelsen ..
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Stilig nosern. ser Orque i Japan lager noe lignende til 500n. Pluss masse annet snacks... www.orque.jp
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Med knallvær og mye tørre veier ble lysten for stor på litt kvalitetstid med Abarth'en. Resultatet ble en riktig morsom tur på ca. 6 mil, årets første tur Smile Fruen påpekte at det var lenge siden hun hadde sett et så skikkelig "nosern" smil. Så det er på tide at våren kommer snart ...
Litt problemer med låste bakbremser, andre som har samme problemet når Abarth'en har stått stille noen måneder? Bilen står uten at håndbrekket er trukket til. Noen forslag til å unngå dette?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 09-03-2014, 01:52 av nosern.)
En liten testvideo fra dagens Abarth-tur med mikrofon i motorrommet. Nyt vær og lyd Smile Videolink (MP4)
Noen gode forslag til å få "grommere" motorlyd ved opptak?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 09-03-2014, 10:43 av nosern.)
lyder heftigt
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
Fet lyd Smile Noe av det bedre jeg har hørt "i fart"
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)