Det har vært et ønske om å ta med Abarth'en "hjem" en tur, og vi hadde en testtur til Nederland og Belgia for to år siden.
Den turen gav mersmak så i år gikk turen til Italia. Vi ønsket å bruke noe tid nedover og basert på erfaringene fra testturen,
ble det lagt opp til ca. 4 til 5 timers kjøring hver dag. Da brukte vi tre dager på kjøreturene, og fikk fire dager ved Gardasjøen.
Vi bodde fire dager i Desenzano del Garda, litt vest for Sirmione. Det var nesten for varmt allerede, og det skal bli enda
varmere i August.
Veldig lite med Abarth'er, men en del eldre Fiat 500, Fiat 128, Fiat Uno og Fiat X1/9. Og masse nye Fiat 500.
Kjøreruten for årets tur. Gjennom Danmark, vestlig Tyskland på vei nedover, Østerrike, og Brennerpasset til Italia. Hjemover var det mer østlig i Tyskland med planer om
familiebesøk i Berlin, men det ble nok kjøring så Berlin ble etterhvert "skippet". Stelvio-passet ble også vurdert men får også bli en annen gang.
Nytt Android multimediasystem montert før avreise og det fungerte perfekt. TomTom dashbord GPS modul var med men ble aldri brukt. Var litt spent på den lille touchskjermen
men den tok oss frem til alle destinasjonene uten problemer. Meget fornøyd med systemet.
Danmark og Tyskland var OK, mens Østerrike var spektakulært. Her fra overnattingen i St. Anton, et typisk vintersted men fungerte også OK på sommeren.
Vel fremme ved Gardasjøen ble det fire rolige dager, med minimal bruk av bilen. I stedet ble det leid sykler et par dager for å få med seg bl. Sirmione området og litt nordover.
Her fra Desenzano del Garda sentrum:
Abarth'en på plass ved hotellet, et OK hotell med bra air condition, svømmebasseng, og kort vei til stranda og sentrum.
Veldig lite Abarth'er i område, så kun en 500, men en del Fiat'er både nye og gamle. Her en bruksbil som vi så flere ganger.
Vi var også innom en Fiat og Abarth forhandler, Gruppo Bossoni Spa, men veldig lite fokus på Abarth. Vi valgte Brennerpasset og her er Abarth'en på toppen av passet på
vei tilbake til Østerrike.
Det var krav om miljødekal i en del tyske byer og dekal for avgift på motorveiene i Østerrike. Disse dekalene måtte sitte på bestemte steder i
frontruten.
Etter elleve dager kom vi hjem med mye nye inntrykk etter en tur som stort hadde gått bra. Litt utfordringer med lufttrykk i dekkene med den følge at de ble litt
for slitt og burde byttes. Fikk en god pris hos en Abarth forhandler i Tysklank og fordekkene ble skiftet der. Ellers mistet jeg et av de små plastdekslene på
undersiden av motoren på Autobahn (på veil hjemover) og hadde i ca. 10 min. en warning om defekt skiltlys i kø ved Hamburg.
Warningen forsvant når køen løste seg opp ..
Ellers gikk Abarth'en slik den skulle, men hadde behov for en skikkelig vask ved hjemkomsten.
Den turen gav mersmak så i år gikk turen til Italia. Vi ønsket å bruke noe tid nedover og basert på erfaringene fra testturen,
ble det lagt opp til ca. 4 til 5 timers kjøring hver dag. Da brukte vi tre dager på kjøreturene, og fikk fire dager ved Gardasjøen.
Vi bodde fire dager i Desenzano del Garda, litt vest for Sirmione. Det var nesten for varmt allerede, og det skal bli enda
varmere i August.
Veldig lite med Abarth'er, men en del eldre Fiat 500, Fiat 128, Fiat Uno og Fiat X1/9. Og masse nye Fiat 500.
Kjøreruten for årets tur. Gjennom Danmark, vestlig Tyskland på vei nedover, Østerrike, og Brennerpasset til Italia. Hjemover var det mer østlig i Tyskland med planer om
familiebesøk i Berlin, men det ble nok kjøring så Berlin ble etterhvert "skippet". Stelvio-passet ble også vurdert men får også bli en annen gang.
Nytt Android multimediasystem montert før avreise og det fungerte perfekt. TomTom dashbord GPS modul var med men ble aldri brukt. Var litt spent på den lille touchskjermen
men den tok oss frem til alle destinasjonene uten problemer. Meget fornøyd med systemet.
Danmark og Tyskland var OK, mens Østerrike var spektakulært. Her fra overnattingen i St. Anton, et typisk vintersted men fungerte også OK på sommeren.
Vel fremme ved Gardasjøen ble det fire rolige dager, med minimal bruk av bilen. I stedet ble det leid sykler et par dager for å få med seg bl. Sirmione området og litt nordover.
Her fra Desenzano del Garda sentrum:
Abarth'en på plass ved hotellet, et OK hotell med bra air condition, svømmebasseng, og kort vei til stranda og sentrum.
Veldig lite Abarth'er i område, så kun en 500, men en del Fiat'er både nye og gamle. Her en bruksbil som vi så flere ganger.
Vi var også innom en Fiat og Abarth forhandler, Gruppo Bossoni Spa, men veldig lite fokus på Abarth. Vi valgte Brennerpasset og her er Abarth'en på toppen av passet på
vei tilbake til Østerrike.
Det var krav om miljødekal i en del tyske byer og dekal for avgift på motorveiene i Østerrike. Disse dekalene måtte sitte på bestemte steder i
frontruten.
Etter elleve dager kom vi hjem med mye nye inntrykk etter en tur som stort hadde gått bra. Litt utfordringer med lufttrykk i dekkene med den følge at de ble litt
for slitt og burde byttes. Fikk en god pris hos en Abarth forhandler i Tysklank og fordekkene ble skiftet der. Ellers mistet jeg et av de små plastdekslene på
undersiden av motoren på Autobahn (på veil hjemover) og hadde i ca. 10 min. en warning om defekt skiltlys i kø ved Hamburg.
Warningen forsvant når køen løste seg opp ..
Ellers gikk Abarth'en slik den skulle, men hadde behov for en skikkelig vask ved hjemkomsten.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 09-07-2018, 22:22 av nosern.)
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.