Abarth 500 ladetrykk & Monza

10 Replies, 6034 Views

Spørsmål ang. Originalt ladetrykk på disse bilene.
Hva er ladetrykk når bil ikke er chippet/byttet ECU?
Min lader 1.0 - 1.1 bar ved fullt pådrag. Skulle tro 0.5-0.6 var standard? 

Monza effektanlegg er montert på min, men er usikker på hva som menes med dette? Er dette KUN bakpotte? Fått inntrykk av at folk kun bytter bakpotte og ikke downpipe og katalysator i samme slengen. (?)
Monza er kun bakpotte, de fleste bytter bare bakpotten.

Husker ikke helt hva ladetrykk i originalbil er.
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Original motor med IHI-turbo (135/160 hk) skal lade 1,3 bar på 2200 rpm. Man må ha fullt pådrag fra lavt turtall for å kunne observere dette på måleren. Hva utgavene med Garrett (145/180 hk) skal lade vet jeg ikke.

Kunne tenkt meg å bytte downpipe, men det ser ut til å være en del mikkmakk å bytte. Det er nok både hk og lyd å hente der.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
Ja, men er det 1.3 originalt? Er det noen i Bergensområdet som har en tmc boks e.l? Evt bare for å teste I noen dager for å se om det er verdt pengene?
Tro meg med original 135 hester kommer du til å kysse TMC boksen etter første prøveturen når den er montert. Det blir en helt annen bil og ingenting du kan kjøpe til bilen er mer verdt pengene.

Du kan sikkert få sitte på i min, selv om den har litt mer effekt enn med boks
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Takk for svar! Da er jeg av det uintelligente Typen som har bestilt luftfiltersats fra GTT først..
Mener 1,3 bar er originalt. Boksen ser ut til å endre frekvensen på turbotrykksregulatoren slik at den får en jevnere kurve. Utenom det så tror jeg den magrer ut bensinblandingen (reduserer overskuddsbensin som kun har kjølende effekt i brennkammeret) ved å la ecuen tro at trykket i innsugsmanifolden er lavere enn det virkelig er.

Selv om det bare er to koblinger så er det ganske fiklete å koble til regulatoren som sitter trangt et stykke under batteriet. Dette må gjøres i blinde. Om du først har fått boksen på plass så er det ikke fristende å fjerne den etter et par ukerSmile Det er vesentlig forskjell med boks på 160 hk esseesse. Jeg vurderer ny remap med oppgradert wastegateactuator og da demonterer jeg i tilfelle boksen. Du kan kjøpe den for 1500 kr om jeg gjør det. Bor i Stavanger.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
Konge! Gi en lyd, og få det gjort haha
Er 135hk jeg har forøvrig
Da kommer du nok til å få et kjempehopp i ytelse som Cyberdog nevnte!
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)