HenrikTA sin 595 - "50th Anniversario"

2 Replies, 5680 Views

Etter et par år «ute i kulden» er jeg nå endelig Abarth-eier igjen. Det føles bra både i forhold til kjøreglede, og deltakelse i dette fine fellesskapet Kenneth har lagt grunnlaget for å skape.
Etter å ha angret bittert på salget av Bicolore-caben min, har jeg fulgt med på bruktmarkedet i forhold til å få tak i en «ny». Da jeg fikk muligheten til å overta den velholdte Anniversarioen til 595Turismo – var jeg ikke i tvil!

Historikk
Carlo Abarth begynte jo med å foredle biler i 1940-tallet, og i 1958 la han sine hender på den store bilnyheten fra året før - Fiat 500. Gjennom optimalisering av motor og eksosanlegg fikk han dobbelt så mange hester som originalt – svimlende 26. Carlo mente at det fortsatt var mer å gå på, og i 1963 introduserte han Abarth 595. Tallene var hentet fra motorstørrelsen – som var 595cc. Med sine 27 hester passerte den en toppfart på 120 km/t. Året etter kom Abarth 595SS (esseesse/supersport), en skikkelig kraftplugg med 32 hester som kom opp i 130km/t på de rette veiene.

Bilen
I 2013 var det altså 50 år siden lanseringen av «råskinnet» Abarth 595 – dette ble feiret med spesialutgaven «Abarth 595 50th Anniversario». Tydelig inspirert av originalen i forhold til utsmykning og fargevalg ble den produsert i 299 eksemplarer – hvorav 249 var med vensteratt. Tradisjonen tro ble bilene satt sammen for hånd på Abarth-fabrikken i Torino, hvor de også ble håndlakkert i lekker matthvit perlemorfinish. Logoer og anen dekor er tidsriktig fra 1963, og dette er den eneste Abarthen som har «Fiat Abarth» emblemer. Den fikk det samme motoroppsettet som på tidligere spesialmodeller - Tributo Ferrari og Edizione Maserati. Med den «store turboen» yter den 180 hester – koblet til den semiautomatiske MTA-girkassen.

Alle bilene er nummerte med en plakett på midtkonsollen – min bil er nr. 220. Så vidt jeg vet er den det eneste eksemplaret av denne typen i Norge.

Bilen stod i utstilling hos Auto Hemmerle (stor Abarthforhandler i Munchen) frem til mars 2015, da den ble importert til Norge av Autovia. Frem til nå har den gått som sommerbil hos en annen Abarthisti – og den kommer heller ikke til å se mye av slapsete vinterveier i mitt eie. Med større turbo og oppdatert girkasse gir den en helt annen kjøreopplevelse enn min gamle Abarth med MTA og trimboks.

Litt bilder

Ved henting hos Autovia:
[Bilde: 055FB6FB-B30A-458C-8D40-0BCBD4AFC16F_zpsm8k2jmsv.jpg]

Bilens nye "hjemby" Drammen - en foregangsby når det kommer til gatekunst
[Bilde: 104D97B1-4D23-4924-8F62-3D3921EB6257_zpsb3pqikvz.jpg]

Lekkert rødt/hvitt skinninteriør med dashbord lakkert i matt rød lakk
[Bilde: 329DA573-F56A-444D-9E1D-997DA1331C7E_zpskm8tcohz.jpg]
[Bilde: EDB00D13-DB6A-41B6-A70D-43E6F44BDF86_zps7yyrtuyn.jpg]

Gamle logoer og dekaler i klassisk utforming
[Bilde: EDD374B9-D542-47B6-A39E-DAFA545F92A4_zpszcpygvlh.jpg]
[Bilde: CA02C782-6A1B-4159-A5A4-F5F92E697264_zps61lstrbb.jpg]
[Bilde: 8AFEDB00-E8C0-4260-946E-9F1F4533761D_zpsyekw6rfg.jpg]
[Bilde: 3D22F081-CC58-4C55-B0B6-644DC23C32B5_zpsp6gnjlbs.jpg]

Samme hjul som Tributo Ferrari - Men i sølv metallic og rød kant..
[Bilde: 3C9FDCED-F07E-4F73-BD10-63AA2DB76D79_zpsgmfazghr.jpg]

Skydome soltak - inspirert av "originalen", og kromdetaljer på speil og panser
[Bilde: A1BEB50C-A8EA-4DCB-9606-50BD847B21AB_zpsnz1m9rtt.jpg]

Planen fremover er å holde bilen så strøken som mulig i original tilstand - med noen mulige "detaljforbedringer".
Medlem #3
(Dette innlegget blei sist endra: 24-08-2016, 14:48 av HenrikTA.)
Lækker Abarth tillykke med den.
#1 Alfa Romeo Mito 155 TB software stage 1 180 hk 300 Nm
Ett nydelig eksemplar av arten det der. Føles eksklusiv ut når man er rundt den. Alle smådetaljene med klassisk Abarth logo er virkelig lekre.

Veldig hyggelig at en av "the founding fathers" er tilbake i Abarth igjen.

great to have you back Henrik Smile
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)