Tanker rundt import av abarth 500 og spec

6 Replies, 5547 Views

Hei 

Jeg er ny her og har meldt meg inn fordi jeg planlegger kjøp av 500 eller 595. Har sett på endel biler, mest i Tyskland og Sverige, og lurer på hvilke synspunkter abarth-folket har på følgende: 
Kjøpe en 595 custom med 140 hk og stoffseter og lite utstyr, eller turismo med 160 hk og skinn og "alt" utstyr og kanskje også monza eksos? 

Det siste koster selvsagt mer, men vil vel bli verdsatt når jeg en gang skal selge den? Får man solgt en custom "uten noe utstyr"?

Kjartan
Abarth 595 Turismo 2015 - Cybex Pallas M-fix, Maxi-cosi Rodifix AirProtect
Hei og velkommen til oss Smile

Mitt inntrykk er at bruktmarkedet for 500 Abarth er litt enten eller. Noen har vært heldige og fått solgt til god pris. Dette har vært spesielt velholdte biler med det lille ekstra. Samtidig går høyt spesifiserte utgaver for en slikk og ingenting. Min anbefaling er derfor at du ikke tenker så mye på andrehåndsverdien da du nesten aldri får tilbake det du legger inn og heller går for det du selv ønsker og har råd til. Prismessig er det nok lurt å kjøpe en høyt spesifisert 140 hester og så hvis man ønsker mer power bytte til en tunet ECU som gir deg mellom 170 og 180 hester. Det er forholdsvis mye avgifter som skiller de 20 hestekreftene ved import.

Personlig kjøpte jeg ny esseesse 160 hester i 2011 med alt av utstyr og ga 380k for den, jeg oppgraderte og fikset for 20-30.000 med bl.a store 10 stempel bremser. Den ble solgt sommeren 2014 med 71000 km for 210.000. Den ble igjen solgt nå i februar og da var i allefall prislappen nede i 169.000 men kan godt hende den måtte lengre ned også.

Men, tror nok en turismo vil holde seg bedre i pris enn en helt standard uten noe ekstras, men du må også ta med den økte innkjøpsprisen og avgiftene i regnestykket.

Tror de fleste her inne har kjøpt Abarth med hjertet og ikke med hjernen Smile

Lykke til med valget!
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
(20-04-2016, 07:54 )Cyberdog Skreiv: Hei og velkommen til oss Smile

Mitt inntrykk er at bruktmarkedet for 500 Abarth er litt enten eller.  Noen har vært heldige og fått solgt til god pris.  Dette har vært spesielt velholdte biler med det lille ekstra.  Samtidig går høyt spesifiserte utgaver for en slikk og ingenting.  Min anbefaling er derfor at du ikke tenker så mye på andrehåndsverdien da du nesten aldri får tilbake det du legger inn og heller går for det du selv ønsker og har råd til.  Prismessig er det nok lurt å kjøpe en høyt spesifisert 140 hester og så hvis man ønsker mer power bytte til en tunet ECU som gir deg mellom 170 og 180 hester.  Det er forholdsvis mye avgifter som skiller de 20 hestekreftene ved import.

Personlig kjøpte jeg ny esseesse 160 hester i 2011 med alt av utstyr og ga 380k for den, jeg oppgraderte og fikset for 20-30.000 med bl.a store 10 stempel bremser.  Den ble solgt sommeren 2014 med 71000 km for 210.000.  Den ble igjen solgt nå i februar og da var i allefall prislappen nede i 169.000 men kan godt hende den måtte lengre ned også.

Men, tror nok en turismo vil holde seg bedre i pris enn en helt standard uten noe ekstras, men du må også ta med den økte innkjøpsprisen og avgiftene i regnestykket.

Tror de fleste her inne har kjøpt Abarth med hjertet og ikke med hjernen Smile

Lykke til med valget!



Ja, er klar over at en Abarth bør være et følelseskjøp og ikke er fornuftskjøp, men det er greit å ha med seg det økonomiske i bakhodet også. Særlig siden mitt opprinnelige budsjett var på 200-220.000,- så jeg prøver å forsvare prisøkningen litt... Wink Men er nok en smalt marked her i Norge, så kan være vanskelig å treffe riktig.

Men det er vel forresten ikke så mye forskjell i avgifter lenger for 140 kontra 160 hk? En ting er at en Turismo koster mer enn en Custom i utgangspunktet, så det blir litt ekstra mva, men ellers blir man kun "straffet" med noen tusenlapper for de ekstra HK. Jeg får tenke/føle litt på det, og se hva som dukker opp på bruktmarkedet, enten her hjemme i Norge eller i Tyskland/Sverige.

Jeg skal tenke/føle litt på det, og se hva som dukker opp på markedet, enten her i Norge eller i Tyskland/Sverige :-)
Abarth 595 Turismo 2015 - Cybex Pallas M-fix, Maxi-cosi Rodifix AirProtect
Var bare 4000 i forskjelll i avgift fra 140 til160 hk så du har helt rett der

Kan faktisk få enhelt ny en for 240.000ca

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detail...geNumber=1

Husk at Euro6 motorene sen 2015 og 2016 (med TFT dashbord) slipper ut 139g Co2 og de eldre 155g
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
(Dette innlegget blei sist endra: 20-04-2016, 19:17 av Cyberdog.)
(20-04-2016, 19:12 )Cyberdog Skreiv: Var bare 4000 i forskjelll i avgift fra 140 til160 hk så du har helt rett der

Kan faktisk få enhelt ny en for 240.000ca

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detail...geNumber=1

Husk at Euro6 motorene sen 2015 og 2016 (med TFT dashbord) slipper ut 139g Co2 og de eldre 155g

Ja, det er det jeg har sett. Er jo nesten 30.000,- forskjell i avgifter på 155 kontra 139 gram CO2...
Abarth 595 Turismo 2015 - Cybex Pallas M-fix, Maxi-cosi Rodifix AirProtect
(20-04-2016, 19:50 )kmurel Skreiv:
(20-04-2016, 19:12 )Cyberdog Skreiv: Var bare 4000 i forskjelll i avgift fra 140 til160 hk så du har helt rett der

Kan faktisk få enhelt ny en for 240.000ca

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detail...geNumber=1

Husk at Euro6 motorene sen 2015 og 2016 (med TFT dashbord) slipper ut 139g Co2 og de eldre 155g

Ja, det er det jeg har sett. Er jo nesten 30.000,- forskjell i avgifter på 155 kontra 139 gram CO2...

Men jeg skal ha meg "cab", så blir litt dyrere enn 250.000 uansett Smile
Abarth 595 Turismo 2015 - Cybex Pallas M-fix, Maxi-cosi Rodifix AirProtect
(20-04-2016, 19:50 )kmurel Skreiv:
(20-04-2016, 19:12 )Cyberdog Skreiv: Var bare 4000 i forskjelll i avgift fra 140 til160 hk så du har helt rett der

Kan faktisk få enhelt ny en for 240.000ca

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detail...geNumber=1

Husk at Euro6 motorene sen 2015 og 2016 (med TFT dashbord) slipper ut 139g Co2 og de eldre 155g

Ja, det er det jeg har sett. Er jo nesten 30.000,- forskjell i avgifter på 155 kontra 139 gram CO2...

Men jeg skal ha meg "cab", så blir litt dyrere enn 250.000 uansett Smile
Abarth 595 Turismo 2015 - Cybex Pallas M-fix, Maxi-cosi Rodifix AirProtect



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)