Innsug og filter for pop-off

2 Replies, 2754 Views

Jeg har sett på forskjellige løsninger for innsug fra TMC, GTT og BMC og har endt opp med at spesielt OTA fra BMC ser ut til å være et bra produkt med gode tester og skussmål fra blant annet Abarthistier og Ford folk (både på hk, NM og lyd). Jeg har tro på "trompetfasongen" og det faktum at det er innkapslet i karbon som er kjent for å har god varmeisolasjonsevne. At Abarth har valgt OTA på 695 Biposto bør jo være positivt.

Fra bilder jeg ser der dette er montert så har samtlige montert pop-off filter da det ikke ser ut til å være mulig å beholde den originale resirkuleringen tilbake til turboen. Jeg har ingen erfaring med slike filter på denne ventilen, men i mitt hode så tenker jeg at det kan bidra til mer forsinkelse i turboen om man ventilerer ut til luft. Jeg er stor fan av lyden på et bra innsug, men ikke nødvendigvis like begeistret for pop-off.

Setter pris på om folk kan dele erfaringer med OTA-innsuget (eller andre varianter) og hvilken effekt eventuelle pop-off filtere har hatt. Hvor mye lyd hører man egentlig i kupeen? Bidrar pop-off til nevneverdig forsinkelse? Lager det poffelyd på lavt turbotrykk eller kun når det lades for fullt?
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
Har GTT induksjonskit på min Abarth, og er fornøyd. Ikke veldig merkbart på effekt og moment, men gir vesentlig mer lyd både ved gasspådrag og ved giring. Sugelyden er veldig markant fra innsiden, nesten litt irriterende til tider (opp bakker i 5giret osv.), pop-offen gir et søtt lite nys ved girskift og når gassen slippes. 


Tvilsomt at noen av filtrene har noen som helst forskjell i antall hk, uansett om det heter BMC, GTT osv, uten å ha noen håndfaste bevis på dette. For min del er lyden det viktigste. 



Ligger endel videoer på youtube med GTT-filteret iallefall. 
2011 Abarth SS grigio campovolo, 17" ss, Monza, Bonalume shortshift, Koni FSD, Sabelt.
I popoff filteret til Han5y er en runde med "fyllmasse" tatt bort noe som gir litt mer nys en standard.  Med standard popoff filter (i alle fall GTT sitt) så hører man nesten ikke "nyset"
GTT leverte også en recirc versjon av sitt induksjonskit for de som ville unngå popoff.  Men vet ikke om det produseres enda.
GTT sin trompet var i alle fall når det kom unik på markedet.

Skryteteksten sa:
GTT Ram-Pipe mounted within the main filter. This is CNC machined from solid billet to achieve optimum true 360 degree rolled edge ....no other manufacturer does this. This allows optimum flow and minimum pressure drop at the turbo compressor inlet.

På Han5y sin bil er det borret hull i "Scuttle panel" under frontruta for enda mer lyd så den kan noen ganger bli litt irriterende ja.  

Det er lite lyd fra popoffen og ikke noe som merkes av endring i hvordan bilen oppfører seg.  Det er ikke sånn som på rånebilene som høres ut som om de prøver å blåse ned huset til de 3 små griser.

Jeg venter på at hele luftfilter oppsettet på Bipostoen skal bli tilgjengelig for aftermarket.  Da sitter den på min ganske så kjapt Smile  Sammen med 18" hjula

Tror det med effekt og induksjon er en overdrivelse.  Det er lyden som lokker.  Gtech kjører med original luftfilterboks (med noen hull borret i baksiden) på alle sine power conversions.
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
(Dette innlegget blei sist endra: 18-11-2014, 12:39 av Cyberdog.)



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)