I forgårs kveld fikk jeg opp feilmelding på "Check Engine", "Hill Hold Disabled" og "ESC Disabled". Motoren gikk helt fint og etter et par start/stopp så forsvant meldingene om Hill Hold og ESC, men Check Engine var der fortsatt. Lurte først på om det kunne ha noe med utetemperatur, trykk og fuktighet som gav utslag på en eller annen sensor (5 grader og godt over middels rått). Kjørte ned i en oppvarmet garasje i nærheten, men ingen endring. Sjekket de koblingene på TMC tuningboksen jeg kunne komme til og så etter oljelekkasjer uten å finne noe. Siden motoren gikk helt normalt så kjørte jeg den varm og skrudde ned TMC fra setting 6 til 0 uten at meldingen forsvant. Koblet så fra batteriet (ca 15 min) i håp om at den oppfører seg som Microsoft Windows, men det forsvant fortsatt ikke.
Parkerte bilen for kvelden og hadde et vagt håp om at det skulle være borte neste morgen... Ute var det fortsatt 5 grader, men tørrere enn kvelden før. Medlingen var fortsatt der. Kjørte til jobb og skulle ta turen innom Fiat-verkstedet for å få tatt en diagnose ca klokken 10. Da var meldingen borte! Det var nå sol, tørt og 10 grader.
Leste diverse tråder på UK-forumet der mange hadde vært ute for samme meldinger (både med og uten tuningboks) med et utall forskjellige forklaringer på hvordan meldingen forsvant og hva som var årsaken: Bytte av Lambda sensor, feil oljeviskositet, oljelekkasje, overboost på turboen osv. For de som ikke hadde et problem med deler så ser det ut til å ha forsvunnet etter at de koblet fra batteriet eller at det bare forsvant av seg selv neste dag.
Er det flere som har vært ute for de samme feilmeldingene? Det hadde vært fint om dere kan svare på denne tråden slik at den kan være til hjelp i fremtiden for de som måtte komme ut for det samme. Det var velig greit for min del å få brukt UK-forumet til å få en pekepinn på hva som kunne være problemet, men fint å ha det dokumentert på vårt forum også slik at folk gjerne kan ta direkte kontakt om det skulle trengs.
Vet ikke om temperaturen jeg registrerte har noe som helst med problemet å gjøre. Mulig konklusjonen bare er litt gammeldags italiensk sjarme og humørsvingninger TMC er tilbake på setting 6 og alt fungerer som normalt igjen.
Parkerte bilen for kvelden og hadde et vagt håp om at det skulle være borte neste morgen... Ute var det fortsatt 5 grader, men tørrere enn kvelden før. Medlingen var fortsatt der. Kjørte til jobb og skulle ta turen innom Fiat-verkstedet for å få tatt en diagnose ca klokken 10. Da var meldingen borte! Det var nå sol, tørt og 10 grader.
Leste diverse tråder på UK-forumet der mange hadde vært ute for samme meldinger (både med og uten tuningboks) med et utall forskjellige forklaringer på hvordan meldingen forsvant og hva som var årsaken: Bytte av Lambda sensor, feil oljeviskositet, oljelekkasje, overboost på turboen osv. For de som ikke hadde et problem med deler så ser det ut til å ha forsvunnet etter at de koblet fra batteriet eller at det bare forsvant av seg selv neste dag.
Er det flere som har vært ute for de samme feilmeldingene? Det hadde vært fint om dere kan svare på denne tråden slik at den kan være til hjelp i fremtiden for de som måtte komme ut for det samme. Det var velig greit for min del å få brukt UK-forumet til å få en pekepinn på hva som kunne være problemet, men fint å ha det dokumentert på vårt forum også slik at folk gjerne kan ta direkte kontakt om det skulle trengs.
Vet ikke om temperaturen jeg registrerte har noe som helst med problemet å gjøre. Mulig konklusjonen bare er litt gammeldags italiensk sjarme og humørsvingninger TMC er tilbake på setting 6 og alt fungerer som normalt igjen.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger