Feilmelding - Check Engine

3 Replies, 2814 Views

I forgårs kveld fikk jeg opp feilmelding på "Check Engine", "Hill Hold Disabled" og "ESC Disabled". Motoren gikk helt fint og etter et par start/stopp så forsvant meldingene om Hill Hold og ESC, men Check Engine var der fortsatt. Lurte først på om det kunne ha noe med utetemperatur, trykk og fuktighet som gav utslag på en eller annen sensor (5 grader og godt over middels rått). Kjørte ned i en oppvarmet garasje i nærheten, men ingen endring. Sjekket de koblingene på TMC tuningboksen jeg kunne komme til og så etter oljelekkasjer uten å finne noe. Siden motoren gikk helt normalt så kjørte jeg den varm og skrudde ned TMC fra setting 6 til 0 uten at meldingen forsvant. Koblet så fra batteriet (ca 15 min) i håp om at den oppfører seg som Microsoft Windows, men det forsvant fortsatt ikke.

Parkerte bilen for kvelden og hadde et vagt håp om at det skulle være borte neste morgen... Ute var det fortsatt 5 grader, men tørrere enn kvelden før. Medlingen var fortsatt der. Kjørte til jobb og skulle ta turen innom Fiat-verkstedet for å få tatt en diagnose ca klokken 10. Da var meldingen borte! Det var nå sol, tørt og 10 grader.

Leste diverse tråder på UK-forumet der mange hadde vært ute for samme meldinger (både med og uten tuningboks) med et utall forskjellige forklaringer på hvordan meldingen forsvant og hva som var årsaken: Bytte av Lambda sensor, feil oljeviskositet, oljelekkasje, overboost på turboen osv. For de som ikke hadde et problem med deler så ser det ut til å ha forsvunnet etter at de koblet fra batteriet eller at det bare forsvant av seg selv neste dag.

Er det flere som har vært ute for de samme feilmeldingene? Det hadde vært fint om dere kan svare på denne tråden slik at den kan være til hjelp i fremtiden for de som måtte komme ut for det samme. Det var velig greit for min del å få brukt UK-forumet til å få en pekepinn på hva som kunne være problemet, men fint å ha det dokumentert på vårt forum også slik at folk gjerne kan ta direkte kontakt om det skulle trengs.

Vet ikke om temperaturen jeg registrerte har noe som helst med problemet å gjøre. Mulig konklusjonen bare er litt gammeldags italiensk sjarme og humørsvingningerSmile TMC er tilbake på setting 6 og alt fungerer som normalt igjen.
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
Anbefaler deg å skaffe deg en WiFi OBD reader og enten appen Torque eller Dashcommand til nettbrett eller smarttelefon.  Veldig grei når min gikk ujevnt en gang.  Logget meg inn og feilkoden var "3rd cylinder misfire" Sjekket plugg og den satt ikke skikkelig.  Har du en slik kan du selv sjekke feilkoden og se hva som er problemet

Jeg fikk forøvrig samme type feilmeldinger når jeg druknet ECUen. Kan jo hende det var dugg eller fuktighet på noe elektronikk som forårsakte problemet.
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
Takker for tipset. Har sett på PLX Kiwi OBD2 WIFI og iCarsoft i610 OBD2 som begge ender opp på ca 700kr på nettet. Hvilken type har du?
Abarth 500 Esseesse, Sabelt, Monza, Koni FSD, Bonalume Short Shifter, ECU remap + TMC Tuning Box, DNA chassis oppgraderinger
(06-11-2014, 15:28 )aBarTh Skreiv: Takker for tipset. Har sett på PLX Kiwi OBD2 WIFI og iCarsoft i610 OBD2 som begge ender opp på ca 700kr på nettet. Hvilken type har du?

Jeg har denne.  Fungerer meget greit og er så liten at man får satt på plastdekselet også.

[Bilde: %24_57.JPG]

http://www.ebay.com/itm/Code-reader-Diag...ls&vxp=mtr
Cyberdog

2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
2017 AMG GLA45
2009 Alfa Romeo GT 1,9 Q2
2009 Abarth 500
2010 Abarth 500C


Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

Smile
(Dette innlegget blei sist endra: 06-11-2014, 15:59 av Cyberdog.)



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)