500 Abarth import fra Tyskland

1 Replies, 4412 Views

Importerte bil fra tyskland første gang i 2000. Vi hadde bestemt oss på forhånd for Alfa Romeo 156, men ikke noe mer, ikke engang farge eller motorstørrelse. Biljakten ble kombinert med ferie så hele familien satte seg på bussen i Stavanger (Hamburg expressen) og gikk av i Flensburg hvor vi hadde leid bil. Vi hadde samlet noen adresser på forhånd så vi kjørte rundt til forhandlere i nord-Tyskland mellom Hamburg og danskegrensen. Allerede andre dagen fant vi bilen vi ville ha, en proteo-rød 2,0TS 156 visningsbil hos A-R forhandler i Rendsburg den var da 1 år og kjørt 10000km. Fikk prøvekjørt bilen og slo til. Hadde avtalt mulighet for hurtig overføring av penger med banken hjemme på forhånd så det gikk greit å få betalt. Kom tilbake dagen etter og hentet bilen som da var på tyske eksportskilter og satte kursen hjemover. Måtte innom tollen på kaia i Kristiansand for å registrere innførselen noe som var helt kurant. Hjemme i Stavanger måtte moms og engangsavgift betales og så bar det ut til biltilsynet. Her gikk det også helt smertefritt da forhandleren i Tyskland hadde forsynt oss med alle nødvendige papirer da bilen var fabrikksenket . Melding ble sendt tilbake til forhandler og kort tid etter ble innbetalt tysk merverdi returnert. Var den gang overrasket over hvor enkelt det var å importere bil selv.
Da tiden var inne for å bytte ut 156’en undersøkte vi bruktbilmarkedet på Finn.no, mobile24.no og Mobile.de en stund for å se an prisene. Hadde planlagt å få tak en ca. 1 år gammel 500 Abarth med Esseesse kit da det begynte å dukke opp 595 Competizione annonser. Dette var ny bil med 160HK, Sabelt –seter . Mailet litt fram og tilbake med selger, Autowelt Koenig http://www.autowelt-koenig.de/ og ble enig om handel. Vi bestemte oss for å hente bilen selv da det ble billiger enn å få den transportert hjem med Øyvind Johansen Transport. Fikk da en liten ferietur for de samme pengene. Googlet firmaet på nettet og ble vel rimelig overbevist om at det var en seriøs forhandler. Betaling ble ordnet hjemmefra på forhånd slik at bilen var klar med skilter og alle papirer utfylt da vi kom ned. Tok en runde rundt bilen da vi kom ned og signerte de på forhånd utfylte papirene og avgårde hjemover bar det på tyske importskilt. Hele seansen hos forhandler tok vel en halv time inkludert en kopp kaffe. I Hirtshals måtte bilen utførsel-anmeldes hos det danske tollvesenet (eller siste tollstasjon før du forlaterEU). Dette er et utførsels-bevis som selgeren skaffer deg. Det som skjer da er at dansk toll melder inn i systemet at bilen er ført ut av EU, dette trigger automatisk at forhandleren får tilbakemelding om at bilen er eksportert ut av EU og han kan tilbakebetale tysk merverdiavgift (tysk merverdi kom inn på konto ca. 1 måned etter handelen). I land i Kristiansand var det samme prosedyre som ved sist import, d.v.s registrere ankomst av bilen i tollen. Deretter måtte norsk merverdiavgift betales hos tollvesenet i Stavanger. Fikk da med et skjema som måtte forelegges biltilsynet. Ute hos biltilsynet sjekket de de medbrakte papirene fra Tyskland papirene og merking på bilen og fylte ut skjemaet fra tollvesenet. Deretter måtte jeg inn til tollvesenet hvor de beregnet engangsavgiften, basert på skjemaet fra biltilsynet, engangsavgiften ble betalt der og da og så bar det ut til biltilsynet igjen for å registrere bilen på norske skilter. Egentlig ganske enkelt, men litt fram og tilbake papirmessig i Norge. Vi satset på bilkjøp gjennom merkeforhandler for å være på den sikre siden. Jeg kan anbefale forhandleren vi brukte, alle tenkelige og utenkelige papirer var med slik at alt gikk på skinner når bilen skulle registeres her hjemme.
(Dette innlegget blei sist endra: 25-10-2012, 19:38 av perSempre.)
Er det noen som har hatt utfordringer med å få registrert bilen med Esseesse kit, da det fra Tyskland kun står 135HK i papirene?
Jeg regner med at det må finnes en typegodkjenning for Esseesse kittet på lik linje som den jeg har for Monza Record?



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)