Senk av 130TC

7 Replies, 7437 Views

Hei igjen.
Da blir det mest sansynlig Bobø tur på meg imorgen.
Hentig av 130TC.
Denne skal være i ganske ok stand. Men tror det ikke før jeg ser det...

Men uansett,er den i grei stand har jeg noen planer for den.
Har noen kule 15" felger liggende til den.
Og da tror jeg at den kan bli litt høy. (liker ikke offroadbiler)
Har letet litt på ebay,men fant ikke noe der.
Kunne ha tenkt meg litt moderat senk på den. Holder med fjærer.
Hvordan er det bak ??
Går det å senke den med det som er der orginalt ??
Syns at jeg har lest om dette en gang !! At det var noen tricks man kunne gjøre.

Er takknemmelig for alle tips.
(14-09-2012, 09:24 )RitmoAbarth Skreiv: Hei igjen.
Da blir det mest sansynlig Bobø tur på meg imorgen.
Hentig av 130TC.
Denne skal være i ganske ok stand. Men tror det ikke før jeg ser det...

Men uansett,er den i grei stand har jeg noen planer for den.
Har noen kule 15" felger liggende til den.
Og da tror jeg at den kan bli litt høy. (liker ikke offroadbiler)
Har letet litt på ebay,men fant ikke noe der.
Kunne ha tenkt meg litt moderat senk på den. Holder med fjærer.
Hvordan er det bak ??
Går det å senke den med det som er der orginalt ??
Syns at jeg har lest om dette en gang !! At det var noen tricks man kunne gjøre.

Er takknemmelig for alle tips.

Hei

Etter å holdt på med Ritmo Abarth i ca 10 fra jeg kjøpte min ny i 86
til den ble solgt 10 år etter er det lite på Ritmo abarth jeg ikke har gjort eller forsøkt.

Man må ikke se seg blind på høyden, det viktiste er vel kjøreegenskaper.
Bak:
For det første så er høyden bak grei nok. Spissing bak bak bør ligge på +2 mm Sjekk at foringer i triangelarmene er bra. Stivere støtempere. Gule Koni var det som gjaldt før. Bladfjær beholdes, Så lenge man ikke har folk eller bagasje i bilen er dette greit nok.
Bilen er såpass lett bak at det er fort gjort til at det blir for stivt bak.

Foran:
Gule Koni med stivere fjærer som jeg kjøpte fra ett firma i Tyskland
(Hørmann ?) reduserte høyden foran med ca 15-20 mm i fohold til org. Karroseriet blir nå "rettere" med ca mer lik høyde foran og bak

Originalt er bilen høyere bak enn foran , noe som gjør at den har et litt merkelig fremtoning. Dessuen som jeg kommer tilbake til så har Hjulgemotrien foran langt større betydning enn enn høyden på understellet

Hjulgeometri:
Foran bør Castervinkelen legges til 0 grader sammen med spissing som bør ligge på -1 +/-1.
De oppgitte hjulvinkler og endringer vil gi deg en Abarth som er litt tyngre på rattet - vil nok slite litt mer dekk på innersiden, men til gjengjeld gir meget bra kjøreegenskaper på asfalt, og vil med et gammeldags FWD 'oppstell' på grus gjøre at bakenden slipper litt og er lett og kontrollere.

Felger:
Originalt ligger felgenes innpress på ET60
dette gjør det nærmest umulig å få tak i riktige felger.
Dersom man ukritisk øker sporvidden med felger som øker sporvidden for mye foran blir KPI feil og bilen understyrer noe forferdelig. Det bør derfor tilstrebes at sporvidden ikke økes for mye.
(Ta av spacere foran dett gir -5mm foran, Spacere (15mm) bak taes av, og arstattes to tynne lik den foran.) Dette hjelper litt.

Et annet MEGET viktig punkt er å sørge for at momentstaget mellom innerskjerm foran og motor er i orden og at ikke foringen er defekt. Dårlige foringer her vil gjøre at bilen Stikker ut til en av siden ved pådrag(Husker i farten ikke om det var H eller V). og at bilen virker nervøs og lite stabil å kjøre.
Her kan man med fordel benytte stivere foringer enn orginalt for at blien skal bli mer retningstabil...

Lykke til
Vincenzo Holtani
ABARTH 595 Competizione, 
Rosso Cordolo
180hp
(Dette innlegget blei sist endra: 06-01-2013, 13:59 av holtani.)
Oi, takk for omfattende svar Good_post
Da er jo fasiten klar. kommer for å gå for orginalhøyden.
Ser ut for at det blir vanskelig å skaffe senkefjær.
Men har funnet noen gas dempere, tror det var Monroe sine.
Hvordan tar jeg ut frontruta uten å ødelegge den ??
Pakninga som sitter på utsiden er ganske tykk, er den limt ?? Den ser rimelig bra ut enda, går det å redde denne ??
Pakninga på innsiden er noe tynnere.
Hvordan angriper jeg dette ??
Hei, personlig synes jeg ikke bilen trenger senk pga 15" felg. Legger ved et bilde av min som har 15" Pepperpot Lancia Integrale felger med 195/50/15 og det blir ikke så veldig offroad synes jeg. Og det viktigste av alt, den har perfekte kjøreegenskaper Smile

[Bilde: IMG_1856_zpsn7vyfhzv.jpg]
Fiat Ritmo Abarth 130 TC 1984'
La ikke merke til at tråden var steingammel Wink Angående ruten kan jeg svare imorgen for jeg har bakluken på lakkering nå så da får jeg høre om det var vanskelig å få ruten ut og inn, er vel stort sett samme festing som på frontruten ser det ut som..
Fiat Ritmo Abarth 130 TC 1984'
Hadde vært supert.

Fin bil du har !!
Hvilken ET er det på grale felgene ?? Er de 7x15 ??
(Dette innlegget blei sist endra: 24-06-2015, 18:03 av RitmoAbarth.)
Hei igjen

Fikk tilbake bilen idag. Jeg fikk ikke pratet med han som tok ut ruten ,men fikk inntrykk av at de synes det var veldig enkelt. Det kostet ikke mange kronene å få det gjort profesjonelt så det er vel kanskje like greit?

Felgene er 6x15, hvis du forstår resten så står det: 6Jx15 AH2 40 Wink
Fiat Ritmo Abarth 130 TC 1984'



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)