Fiat 128 Sport Coupe L

21 Replies, 23488 Views

Abarth prosjektet har tatt mye tid det siste året. Nå står Abarth'en i garasjen og da er det på tide å fortsette med Fiat prosjektene mine.
En Fiat 128 Sport Coupe L fra 1973 er restaureringsprosjektet for tiden, Fiat'en ble kjørt inn i garasjen i 2006, demontert totalt, og sveiset opp igjen.
En del av platene var ikke lenger mulig å få tak i og måtte bankes til ved hjelp av sandsekk. En møysommelig jobb som har tatt mye mer tid enn planlagt ..
Bilde #1 viser bilen før den ble kjørt inn i garasjen.
[Bilde: bilde11.jpg]
Bilde #2 viser bilen etter mye av demonteringen er gjennomført.
[Bilde: bilde24.jpg]
Bilde #3 viser en del av utfordringen med rust, her rust i kanalene.
[Bilde: bilde22.jpg]
Bilde #4 viser bilen sammensveiset igjen og grunnet innvendig.
[Bilde: bilde54.jpg]
Bilde #5 viser bilen tilbake på understellet, lakkert innvendig med fargen Rosso Corsa.
[Bilde: bilde66.jpg]
Siste innspurt før lakkering, og håper på en kjørbar Fiat til neste sommer ..
Flere bilder finnes på http://www.famskeie.net/nos/fiat128sl
Dette har vært mitt første store restaureringsprosjekt og har gitt mersmak, så en Fiat X1/9 er innkjøpt og vil være mitt neste prosjekt.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 30-06-2013, 19:45 av nosern.)
Imponerende arbeid Noser`n Bowdown
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår!
Takk for det, Dr.126.
Prosjektet ble også omtalt i Fiat Historikeren nr. 1 2008 hvis noen syntes at de har sett noen av disse bildene før.
Og jeg har fått stor respekt for de som har fullført restaurering av en bil, der kan det være mye jobb!
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 23-08-2012, 20:23 av nosern.)
Nei har nok ikke sett bildene før men tro meg jeg vet hvordan det er å gjenoppbygge en bil fra rusthaug til entusiastbil.

Har selv bygget opp en Neckar jagst 770 (fiat 600) fra "kompost" til bil. (Riktignok ble den ikke strikt original da arbeidet ville bli altfor omfattende og dyrt til å svare seg)
Før:
[Bilde: 310507006sf5.jpg]

Etter:
[Bilde: 006.jpg]

Prosjekttråd: Neckar/600 restaurering/ombygging

Gleder meg til å se din fortsettelse på prosjektet, original eller eiWink
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår!
(Dette innlegget blei sist endra: 24-08-2012, 00:25 av Dr.126.)
Ja, ser fra tråden din at du vet hva det vil si å gjenoppbygge fra en rusthaug til en "perle". Imponerende jobb her også Dr.126 når jeg vet litt om planleggingen og arbeidsinnsatsen bak mange av bildene :-)
Mangler fremdeles litt erfaring om utvending lakkering og montering, men det kommer ....
Og grunnlaget ditt før utvendig lakkering, var det sprøytegrunning eller fyller?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
(Dette innlegget blei sist endra: 25-08-2012, 00:29 av nosern.)
Først fyller, så sliping og deretter grunning igjen, etterfulgt av lett! sliping og lakk.
Med matt lakk kjennes det litt ut som så nøye grunnarbeid er bortkastet, noe det egentlig ikke er....
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår!
Akkurat som Ole Brum; Ja takk, begge deler :-)
Vannsliping med 600 papir på fylleren, og deretter vannsliping med 1000 papir på grunningen?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Jeg sliper tørt så jeg er helt sikker på å ikke få noe fuktighet under lakken.
240 på fyller først og så 400-600 på grunningen, (bruker jeg finere korning tørt, blir det "polering" og riper), deretter
blåser jeg vekk alt støv med trykkluft og vasker med spesialsilikonfjerner for å ikke få silikon/fettflekker i lakken, og så er det bare å kjøre på....Wink
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår!
(Dette innlegget blei sist endra: 26-08-2012, 17:12 av Dr.126.)
Mange takk Dr.126 for mye nyttig info, da er det vel bare å gå til innkjøp av fyller og komme igang ..
Har du tilgang på "boks" og lakkerer selv også?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.
Lakkerer selv, men boks har jeg ikke.
Bruker garasjen når jeg lakkerer, men det er noen forhåndsregler som må taes før man setter igang.
Sørg for at det ikke er noen kilder til åpen gnist!!!Hair-raising, bruk vifte og god ventilasjon, støvmaske og annen beskyttelse.
Lakker med 1,5 < 4 kg trykk i systemet(avhengig av sprøytens luftforbruk).
Bland lakk etter leverandørens anbefalinger og juster sprøytens mating og luftmengde ved å prøve deg fram på noe passende.

Jeg pleier å fylle en sprøyte beregnet for understellsbeskyttelse med vann og sprøyte rundt i garasjen for å "slå ned" svevestøvet i lufta før jeg begynner å lakkere. (trill bilen ut først selvfølgelig... )
Legger også en "film" av fukt på gulvet slik at jeg ikke sparker opp støv når jeg lakkerer.
Og noe av det aller viktigste: Ta deg god nok tid til at du ikke glemmer flekker/steder som under kanaler og front/bakplate.
Og ikke glem varme! Godt og varmt (minst 22-25 grader, gjerne mer.) så lakken flyter godt ut og "strekker" seg på karrosseriet. (Ikke legg andre strøk på for tidlig da du kan få sig)

Regn med at en garasjelakkering ikke blir perfekt, men små sig og "sitronskall" kan sannsynligvis fikses med "fast-cut" polerings/slipemiddel etter noen uker når lakken er gjennomherdet.

Nå vet jo ikke jeg hva og hvor mye du kan og har gjort av lakkering, (men du har nok svingt en sprøyte før ut fra bildene av 128`n å dømme), og jeg er absolutt ikke noen ekspert på dette, men det her er hva jeg har lært etterhvert og som funker for meg. (vil jo ikke fremstå som en bedreviter selv om jeg til tider er vel svær i kjeften...Big Grin)

Tenk godt gjennom om du skal ha en OK brukslakkering med småskavanker her og der, eller en profflakkering, smooth og fin.


Kjør på Noser`n, det kan kun bli bedre enn det var....Big Grin
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår!
(Dette innlegget blei sist endra: 26-08-2012, 19:07 av Dr.126.)



Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)