Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 2.67 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nosern sin Abarth - AGP SuperSport
I løpet av sommerens ferieturer i Norge passerte den også 60.000 km, som gir 6.000 km i snitt pr år de første 10 årene.

[Bilde: AgpSS-60kkm.jpg]

Flere eiere av AGP'ene på det engelske Abarth Punto forumet har kjørt over 200.000 km med disse bilene så vil bilen overleve meg? Og bli veteranbil, hvis det finnes noe slikt om 20 år?
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.  
Svar
Det har blitt flere turer på SuperSporten i sommer, bl.a. til Sjusjøen, vestlandet og Grimstad. Turene til Sjusjøen og vestlandet gikk via flere fine Abarth-veier. Bl.a. Fv24 mellom Skarnes og Stange ble benyttet flere ganger og er en deilig avveksling fra E6 mellom Skedsmokorset og Hamar.

Vestlandsturen gikk via indre Telemark over til Dagali og Geilo, her fra Austbygdi i Telemark:

[Bilde: AgpTakAustbygdi.jpg]

Fra Geilo gikk turen via Hol til Hallingskarvet for første overnatting. Selv om det var i midten av Juli var det mye snø i fjellet og flere av fjellvannene var delvis islagte:

[Bilde: AgpHallingskarvetIs.jpg]

Turen gikk videre over fjellet mot Aurland med tunneler men også en del åpne partier med god utsikt og noen spektakulære veistrekninger:

[Bilde: AgpAurland.jpg]

Så gikk turen videre til Lærdal med en stopp på Lærdalsøren hotell, men lite utvalg av biler i bakgårdene denne gangen. Tok heller ikke sjansen på å kjøre SuperSport'en på gangveiene inn i bakgården, så bilde uten Abarth'en Men den kommer nok tilbake Smile 

[Bilde: AgpLardalBilHotell.jpg]

Videre stod valget mellom den lange Lærdalstunnelsen eller veien over fjellet, tunnelen ble valget denne gangen.

[Bilde: AgpLaerdalstunnel.jpg]

Målet for dagen var hotellet i Stranda og familiebesøk for noen dager, men med flere spektakulære veistrekninger og steder underveis. Neste gang vi er på disse kanter blir det nok en avstikker til Gaularfjellet også.

[Bilde: AgpMotStranda.jpg]

Neste stopp etter Stranda var Ålesund, her fra et av områdene mellom Stranda og Ålesund.

[Bilde: AgpMotAlesund.jpg]

Så var det på tide å sette kursen tilbake til østlandet og Sjusjøen som var et midlertidig stoppested noen dager. Trollstigen måtte besøkes igjen, sist var det så mye tåke at det ikke var så mye å se. Denne gangen var det mye bedre. Mye trafikk så det gikk veldig rolig både på opptur og nedtur. Her fra oppturen:

[Bilde: AgpTrollstigen.jpg]

Parkeringen på toppen av Trollstigen:

[Bilde: AgpToppTrollstigen.jpg]

Og fra utsiktspunktet:

[Bilde: Trollstigen.jpg]

Det ble en del lokale grusveier i Ringsaker/Sjusjøen, så vask var absolutt påkrevt. Her foreviget i kveldssolen, før vasken:

[Bilde: AgpVask.jpg]

Det har blitt dårlig med biltreff i sommer, men vi har holdt oss friske, og håper på nye muligheter til neste sommer. Det er fremdeles mulig å nyte mer kvalitetstid i Abarth'en utover høsten, før den igjen må pakkes inn for vinteren.
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.  
Svar
Det ble et par høstturer men nå er sesongen over for SuperSport'n. Neste er vinterlagring i garasjen med støvtrekk, fuktighetsoppsamler og batteri på langtidslagring. Så får vi se hva vintersesongen bringer av justeringer/oppgraderinger. Så gjelder det å holde Abarth-viruset i sjakk i vintersesongen, og se frem til en ny sesong.

Tross begrensningene for samlinger ble det en del turer med SuperSport'n, her siste langtur med nattefrost:

[Bilde: AgpSS-Cabin.jpg]

[Bilde: AgpSS-Freezing.jpg]

Noen kortere høstturer ble det også tid til, her fra siste tur før en nyvasket SuperSport er klar for vinterlagring:

[Bilde: AgpSSLastTrip20.jpg]

[Bilde: AgpSSWinterStored.jpg]

Batterier fra flere biler og en båt på vedlikeholdslading:
[Bilde: Battery-charging.jpg]

På gjensyn til neste sesong - håper den kommer fort!
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.  
Svar
Håper vi sees mer neste år nosern. Var hyggelig å være innom i sommer, men blitt litt lite av de vanlige treffene i år ja.. Smile
Cyberdog

Minner om mye tøffe T-skjorter i vår T-skjorteshop

1984 Fiat Ritmo 130 TC
2009 Fiat 500 Sport
2011 Abarth 500 esseesse
2011 Abarth 695 Tributo Ferrari
1957 Volkswagen T1 Ragtop
2017 Mercedes GLA 45 AMG
Svar
(09-11-2020, 17:27 )Cyberdog Skreiv: Håper vi sees mer neste år nosern.  Var hyggelig å være innom i sommer, men blitt litt lite av de vanlige treffene i år ja..  Smile

YES!! Helt enig Cyberdog, la oss håpe på en sikker vaksine utover våren og sommeren så nye treff sensommer og høsten. Er veldig klar for en ny Abarth Driver Weekend Smile  Neste høst har jeg hatt SuperSport'n i 10 år, så det også bør vel feires! (Og regner med at ny vaksine ikke klarer å kurere Abarth-viruset mitt).
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.  
Svar
Vårslipp 8-MAI og Italiensk dag 14-AUG, godt Abarth-viruset snart kan luftes igjen. Det våkner til live i den deilige vårsolen! Men først litt kvalitetstid i garasjen, av med vinter"pysjen", bytte motorolje (og kanskje endelig girkasseoljen), og teste ut nye LED lys.  

Nye LED lys system er mottatt fra Tuning Venezia, så får vi se hvor gode de er:

[Bilde: AgpSS-WebReklame.jpg] 

Byttes ut med de originale:
[Bilde: AgpSS-StandardLights.jpg]

Med blinkende LED stripe, sammen med parklyset:
[Bilde: AgpSsParkBlinkLights.jpg]

Har hørt forskjellige kommentarer om kvaliteten på disse, så vi får se hvordan det går. Skal ta godt vare på originallysene Smile
Fra nosern
Abarth Grande Punto SS (Supersport) (AGP SS), 2010 model, Grigio Campovolo color, Sabelt seats and SuperSprint air intake and exhaust.  
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)