Abarthisti Norge

Full utgave: Hvordan best oppgradere fra 160 og til feks 180 hk?
Du leser nå en ned strippet utgave av innholdet på sida. Les den fulle utgaven med full formatering.
Som tittelen indikerer, vurderer jeg å få litt fler hester i 595 turismo. Men har ikke ønske om å gjøre for mange endringer heller. Er det noen tips om hva som er enklest/smartest for å få litt ekstra hk? Annet luftfilter, annen turbo, remap ecu, tuningboks? Og vedr de to siste, er dette ok i forhold til slitasje på bil/motor? Bilforhandlere pleier jo å fraråde å sette på tuningboks...
Min SS software er finpudset på rullefelt og den giver 170 hk og 285 Nm, er godt tilfreds.
GTT wastegate som jeg fik af Kenneth er den bedste tuning jeg har gjort, den holde turbotrykket i længere tid føles rigtigt godt, held og lykke med tuningen.
Kjekt du er fornøyd Allan.

Enkleste tuningen er ferdig tunet ECU fra Daron i TMC Motorsport. Gir mellom 170 og 180 hester og rundt 300 nm.

Så kan man bli mer seriøs med ny midtmontert intercooler, større turbo og dyser etc, da lukter man på tall godt over 200 tallet. Motor holder fint opp til 220-230 hester uten innvendige oppgraderinger.
Takk for svar. Slik jeg tolker det, er en GTT wastegate bra for å få mer jevnt turbotrykk, men ikke nødvendigvis mere fart/hk?
Og vedr. tunet ECU: er dette det samme som chip-tuning? Som nevnt i mitt innlegg/spørsmål har jeg ved andre bilmerker spurt hva forhandlers syn på chiptuning er, og "alle" unntatt de som selger boksen fraråder det... Det er derfor jeg lurer Smile

Hva er det abarth gjør med competizione for å få 20 hk ekstra, er det kun turbo, samt fabrikkjustert ECU eller lignende?
Jeg har også kun blitt frarådet tuningbokser, men slik jeg har forstått det er det noe helt annet å få omprogrammert ecu'n. Sånn med tanke på bilens beste er visst det mye bedre.
I nye comoetizione er det en abnen turbo og andre dyser for de 180 hestene. Chiptuning er vel blitt en fellesbetegnelse for både ekstern boks dom "lurer" motoren til å gi mer fuel og høyere turbotrykk og omprogrammering av ECU som jo er det samme produsentene gjør f. Eks for å gå fra 150 hester i 595 custom til 160 hester i turismo. Jeg har hatt både boks og omprogrammert ECU uten å ga noen problemer med noen av delene. Omprogrammert ECU ga mere oomph så derfor syntes jeg det var best Smile
Jeg kan gjerne legge til at jeg i likhet med Cyberdog har erfaringer med både tuningboks og remappet ECU. Historien er slik at jeg disukterte bilen med han som er "sjefstrimmeren" hos Kvål Auto og vi inngikk en deal med at han skulle bevise hvor mye bedre remap var i forhold til boks. Alt ble gjort på dynamometer for å se resultatene. Kort fortalt så ble han meget overrasket over hvor bra boksen fra TMC var og en av de aller beste han hadde vært borti. Etter mange finjusterte maps endte han opp med en ganske marginal økning i hk med remap sammenlignet med boksen (registeret ble riktignok en del bredere med remap). Det endte til slutt med at bilen nå har både remap og tuningboks som gav det definitivt beste resultatet!

Boksen manipulerer det målte trykket i innsugsmanifolden på en måte som han mente ikke gikk an med remap. Det så ut som at denne klarte å manipulere tyrbotrykksregulatoren slik at turbotrykket ble mye jevnere. Dette resulterte enkelt og greit i mer hk over hele registeret med enormt moment i bunn og mye hk hele veien til rødmerkingen (litt mer info finnes i tråden for bilen min). Loggen viste 0 registrerte tilfeller av tenningsbank.

Min anbefaling er derfor at du ikke trenger å være redd for å gå for TMC tuningboks; den er enkel, billig og bra (regn med 2 timer installasjon første gang, men sikkert rundt 30-45min for en erfaren mekaniker). Remap er bedre (spesielt øverst i registeret), men naturligvis dyrere. Best fra min erfaring er kombinasjonen remap og boks.
TS Racing på Lørenskog gjorde en hyggelig remap på trådstarters Turismo. Bilen er nå min.
Nå slår turbo inn mye tidligere og bunner i forhold til tidligere, da den lå på trekvart i trykk. Jeg kunne sikkert prutet ned 800 kroner på de 5800 kronene de skulle ha for jobben.

TS sier "drøye 170 hk og over 300 Nm".
Jeg får jo ikke målt, men før og etter-turen var merkbar ulik.

MVH Arthur