Abarthisti Norge

Full utgave: Motorolje for Abarth'en
Du leser nå en ned strippet utgave av innholdet på sida. Les den fulle utgaven med full formatering.
Sider: 1 2 3 4
Sommeren begynner igjen å nærme seg og Abarth'en skal snart gjøres klar for en ny sommer Smile Oljen bør skiftes, og i henhold til informasjon fra Abarth (eLearn) skal oljebytte gjøres (Kopi fra UK abarthforum):
- Abarth Grande Punto . . . . . 30.000 km / 24 måneder,
- Abarth Grande Punto SS . . . 10.000 km / 12 måneder,
- Abarth 500 og 500C . . . . . . 15.000 km / 12 måneder,
- Abarth 500 SS og 500C SS . 10.000 km / 12 måneder,
- Abarth 695 Tributo Ferrari . . 10.000 km / 12 måneder,
- Abarth Punto Evo . . . . . . . 15.000 km / 12 måneder,
- Abarth Punto Evo SS . . . . . 10.000 km / 12 måneder.
Abarth anbefaller Selenia motorolje, men denne selges ikke i Norge. Selenia selges fra Petronas i Danmark (Petronas / Selenia)
Selenia anbefaller 10W-50, (10 = viskositet ved -18grader, W = kan brukes om vinteren, 50 = viskositet ved +100grader).
Hvis jeg har forstått det rett skal det første tallet være så lavt så mulig for å få rask smøring ved kaldoppstart, og det siste tallet så høyt som mulig, angir smørevnen ved varm motor.
AGP SS fikk en service ved import til Norge, med 5W-40 syntetisk olje uten at jeg vet type olje.
124grandeabarth og Cyberdog holder seg vel til Selenia, hva bruker dere andre?
En anbefalling jeg har fått er AGIP Racing olje.
Holtani: Som maskiningeniør, noen kommentarer Smile
Cyberdog: Hvor mye og fra hvem kjøper du oljen?
Hva med oljefilteret: bruke standard oljefilter?
Er på HV øvelse så jeg husker ikke helt butikken, men det var i Uk. Bestilte 6 2-litere sist. Grei pris var det også.
Jeg kommer til å kjøre på Castrol RS 5w60 racing som jeg har benyttet på alle morobilene mine i de siste 15 år eller så. Utrolig god erfaring med den, den tåler en trøkk og holder motoren ren og pen inni samt en solid oljefilm som ikke brytes ved kjente stempelhastigheter....Icon_boxing
Fant den nå. Jeg handlet hos Shop4Parts.

http://www.shop4parts.co.uk/?name=store&...&sku=10917
Hei

Støtter meg litt på Tomisto her. Bruker selv samme oljen.
Vet at det anbefales Selenia til Abarthen, men synes det er underlig at Selenia ikke oppgir ACEA eller API klasse på akkuret denne oljen som vi blir anbefalt.
Castrol RS oljen bytter jeg før det har gått 10000. Sammen med filteret. Hvor ofte er relatert til kjøremønster.
Abarthen min er den eneste bilen jeg har hatt hvor det ikke blir borte noe olje mellom skiftet.
Selv ikke beinhard kjøring på autobahn hadde jeg forbruk... 5400 km på en uke..
Frekvens for skiftet er relatert tll kjøremønteret folkens. Mye småkjøring medfører mye søppel i oljen. Skift ofte
Høye temeraturer over tid bryter ned additvene i oljen. Dette medfører at oljen kan se bra ut men er "brukt opp" skift olje
5400 km på autobahn med høye turtall. Skift olje...
Nosern: viskositeten som du referer til har KUN med oljen flyteegenskaper ved gitte temeraturer. Den sier INGENTING om oljens tribologiske egenskaper (smøretekniske egenskaper) det er det additivene i oljen som bidrar til. Skikkelige additiver er dyre, derfor vil skikkelig racing olje på 4l kanne aldri kunne selges til 199,- på biltema. Men som olje til hvermansens Mitsuba skropel er det helt greit.
Tommelfingerregel er at det aldri blir feil å bytte olje og filter (ofte)
Er det noen her som lurer på om Lancia lot Selenia oljen på Martini Deltaene ble byttet en gang i året...
Ikke det nei, ble nok byttet oftere ja.
Hvorfor ? Høy temperatur - igjen. Bryter ned de smøretekniske egenskapene. Dette vil føre til høyere slitasje på komponenter.
Husk at våre Tjet og multiair motorer har et effektutak som fordrer at vi heller på skikkelige greier- og bytter det oftere en hvermansen
(19-02-2013, 21:41 )holtani Skreiv: [ -> ]Hei

Støtter meg litt på Tomisto her. Bruker selv samme oljen.
Vet at det anbefales Selenia til Abarthen, men synes det er underlig at Selenia ikke oppgir ACEA eller API klasse på akkuret denne oljen som vi blir anbefalt.
Castrol RS oljen bytter jeg før det har gått 10000. Sammen med filteret. Hvor ofte er relatert til kjøremønster.
Abarthen min er den eneste bilen jeg har hatt hvor det ikke blir borte noe olje mellom skiftet.
Selv ikke beinhard kjøring på autobahn hadde jeg forbruk... 5400 km på en uke..
Frekvens for skiftet er relatert tll kjøremønteret folkens. Mye småkjøring medfører mye søppel i oljen. Skift ofte
Høye temeraturer over tid bryter ned additvene i oljen. Dette medfører at oljen kan se bra ut men er "brukt opp" skift olje
5400 km på autobahn med høye turtall. Skift olje...
Nosern: viskositeten som du referer til har KUN med oljen flyteegenskaper ved gitte temeraturer. Den sier INGENTING om oljens tribologiske egenskaper (smøretekniske egenskaper) det er det additivene i oljen som bidrar til. Skikkelige additiver er dyre, derfor vil skikkelig racing olje på 4l kanne aldri kunne selges til 199,- på biltema. Men som olje til hvermansens Mitsuba skropel er det helt greit.
Tommelfingerregel er at det aldri blir feil å bytte olje og filter (ofte)
Er det noen her som lurer på om Lancia lot Selenia oljen på Martini Deltaene ble byttet en gang i året...
Ikke det nei, ble nok byttet oftere ja.
Hvorfor ? Høy temperatur - igjen. Bryter ned de smøretekniske egenskapene. Dette vil føre til høyere slitasje på komponenter.
Husk at våre Tjet og multiair motorer har et effektutak som fordrer at vi heller på skikkelige greier- og bytter det oftere en hvermansen


Hvor mange L olje går det på 500 Abarth? 500madness selger 3 liter med selinas som en pakkeløsning. Egentlig til 695, så da er det vel 3?

Jepp, det er ca 3 liter ja
(20-02-2013, 00:35 )595Turismo Skreiv: [ -> ]Hvor mange L olje går det på 500 Abarth? 500madness selger 3 liter med selinas som en pakkeløsning. Egentlig til 695, så da er det vel 3?

Fant en grei side hos ENI som viser hvor mye påfylling motoren, girkasse, bremsesystem etc. skal ha. Velg bil her: Vognliste
Tittet på vognlisten.
Den innholder feil på 500 Abarth
Det er oppgitt girkasse C514.
Det er ikke korrekt.
korrekt kasse på 500 Abarth er C510...
(19-02-2013, 19:57 )Tomisto Skreiv: [ -> ]Jeg kommer til å kjøre på Castrol RS 5w60 racing som jeg har benyttet på alle morobilene mine i de siste 15 år eller så. Utrolig god erfaring med den, den tåler en trøkk og holder motoren ren og pen inni samt en solid oljefilm som ikke brytes ved kjente stempelhastigheter....Icon_boxing

Har fått beskjed om at Castrol RS 5W60 RACING oljen gikk ut for ca. 10 år siden. Er Castrol RS 5W60 Racing riktig betegnelse på oljen dere bruker?
Har i stedet blitt anbefalt å bruke Castrol EDGE Professional TWS 10W-60 <Castrol Link>. Er dette samme typen??
4 liter av denne koster 800.- på Bilxtra.
Har vært noe vanskelig å få informasjon fra Castrol Norge.
Sider: 1 2 3 4